Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • PEDAGOGISK DOKUMENTATION
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
      • Magnes Matematikdiagnoser
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Logos eller ITPA-3 – vilken kurs ska jag välja?

14/9/2022

0 Comments

 
Logos eller ITPA-3 – vilken kurs ska jag välja? 

Logos kartlägger noggrant elevers läsförmåga och kan användas för att diagnostisera dyslexi. ITPA-3 är ett bredare test som bedömer en generell språkförmåga, såsom ordförråd, grammatik och förståelse. Vilken kurs ska du välja? 

– Om man som pedagog märker att en elev har svårt att hänga med språkligt i skolan så kan man förslagsvis börja med ITPA-3 för att hitta styrkor och svagheter. Därefter kan man fördjupa förståelsen för elevens behov inom läsning och skrivning med Logos, säger logopeden Kristina Lindsta, kursledare för kurserna ITPA-3 och Logos.

Till vardags arbetar Kristina Lindsta som logoped i Bollebygd utanför Göteborg. Där är hon ett aktivt stöd för pedagogerna på skolan och hon ser dagligen behovet av specialpedagogiska resurser.
– I grundskolans årskurs ett så brukar man säga att det kan skilja upp till fem år mellan de starkaste och de svagaste eleverna. Samtidigt är pedagogerna skyldiga att ge stöd till dem som har behov av det och utmana de elever som ligger långt fram i utvecklingen, säger Kristina Lindsta. 

Alla elever ska ges möjligheter att nå så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Något som kan vara minst sagt utmanande.
– Många pedagoger har en stor arbetsbörda och höga krav på sig. Samtidigt är de ofta alltför ensamma i sitt uppdrag, säger Kristina Lindsta.

Vilka hjälpmedel finns?
– Standardiserade och normerade tester som Logos och ITPA-3 hjälper pedagoger att förstå ett barns styrkor, behov och utmaningar, så att de kan sätta in rätt åtgärder och lägga grunden för ett långt och lärande liv. 

Vilka är de största utmaningarna? 
– Det är den stora bristen på resurser, den brottas alla med. Pedagogerna och vi logopeder vet vad vi ska göra men vi har inte resurserna. Därför måste vi prioritera och välja vägar och verktyg som är evidensbaserade och beprövade. 

Här hittar du höstens och vinterns kurser i ITPA-3 och Logos 2022/23.
https://www.sumab.se/kurser.html

​
Bild
0 Comments

Som pedagog, i vilken ände ska du börja?

13/9/2022

0 Comments

 
KurserFör att kunna hjälpa elever på bästa sätt behövs en noggrann kartläggning av elevens förmågor. Att identifiera styrkor är lika viktigt som att identifiera svagheter. 
– Här finns viktigt kunskap om hur vi kan bygga på elevens styrkor och vilka svagheter som behöver kompenseras för, säger logopeden Kristina Lindsta, kursledare för ITPA-3 och Logos. 

Till vardags arbetar Kristina Lindsta som logoped på en skola i Bollebygd utanför Göteborg. Hon ser dagligen behovet av specialpedagogiska resurser på skolan och vet att pedagogers vardag är tuff.
– Alla pedagoger brottas med bristen på resurser. Med det i åtanke finns inget utrymme att vänta eller att pröva sig fram. Eleverna behöver stöd som är vetenskapligt beprövat. Gör först de enkla och mer generella testerna. Skolverket tillhandahåller screeningmaterial att börja med. Därefter behöver de kompletteras med standardiserade tester. Logos och ITPA-3 används när du behöver göra en noggrann kartläggning av elevens förmågor. 

På vilket sätta kan Logos och ITPA-3 lägga grunden för ett lärande liv?
– En noggrann kartläggning är grunden för att kunna sätta in rätt insatser. Att identifiera styrkor är lika viktigt som att identifiera svagheter, där finns viktigt kunskap om hur vi kan bygga på elevens styrkor och vilka svagheter som behöver kompenseras för. 

Vilka är riskerna om eleven inte får hjälp i tid? 
– Utan stöd är risken att eleven känner sig misslyckad och ger upp. Konsekvenserna blir förstås värst för barnet själv, de blir kanske utåtagerande och känner att skolan inte är för dem. Det är ödesdigert när det händer för då kan det bli svårt att nå fram.

Här hittar du höstens och vinterns kurser i ITPA-3 och Logos 2022/23.


Bild
0 Comments

    Prenumerera på bloggen

    Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:

    Om SUMAB

    Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder.

    Categories

    All
    ADHD
    Arbetsminne
    Autism
    Böcker
    Digital Tecknik
    Dyslexi
    Elevstöd
    Flerspråkighet
    ITPA 3
    Kurser
    Läsa
    LOGOS
    Magnes Matematikdiagnoser
    Matematik
    Matte
    Mobbning
    Nyanlända
    Pedagogisk Dokumentation
    Skolbarn
    Skolverket
    Speciallärare
    Specialpedagogik
    Språk
    Språk
    Språkstörning
    SPSM
    Stavning
    Träning
    Utbildning
    Utbildningshjälpmedel

    RSS Feed

    Archives

    January 2023
    December 2022
    November 2022
    September 2022
    August 2022
    January 2022
    November 2021
    July 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    January 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    February 2017
    January 2017
    October 2016
    September 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014


Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy