Matematik
Barn med specifika matematiksvårigheter, dyskalkyli, finns runt omkring oss i våra barngrupper och utslagningen bland dem är tyvärr mycket stor. Det finns sannolikt lika många barn med dyskalkyli som det finns barn med dyslexi. Hur kan vi som pedagoger träna oss att i framtiden identifiera dessa barn? Barn med dyskalkyli har ofta svårt att planera sin tid och att arbeta efter arbetsschema. De klarar inte enkel problemlösning vilket, förutom svårigheter i matematikundervisningen, ofta ger dem problem i många vanliga vardagssituationer.
|
Merparten av den här boken visar hur du kan undervisa på ett konkret och strukturerat sätt, främst inom områdena taluppfattning, de fyra räknesätten, rumsuppfattning och mätning. Boken är en översättning av det engelska verket Dyscalculia Guidance. Professor Brian Butterworth är Storbritanniens ledande auktoritet inom dyskalkyli och Dorian Yeo är expert inom området med mycket lärarerfarenhet. Inledning av professor Ingvar Lundberg om begreppet dyskalkyli i Sverige.
|
SEK619
|
SEK460
|
Ungefär var sjunde elev upplever skolmatematiken som ett stort misslyckande. Budskapet i denna bok är att det är möjligt även för dessa barn och ungdomar att lyckas med matematiken. En förutsättning är dock att de lär sig rätt matematik på rätt sätt – efter intresse, förmåga och behov. Boken består av två delar.
|
Boken vänder sig till lärare och föräldrar.
Här utvecklar Olof Magne grundläggande tankegångar kring matematiskt lärande, inom tre områden: ?problemlösning. ?formuppfattning. ?taluppfattning. Varje område innehåller förslag på en mängd aktiviteter lämpliga för elever i förskola, särskola och grundskola. |
SEK328
|
SEK369
|
Författaren ger i denna bok – nu i en något omarbetad och kompletterad upplaga – beskrivningar av och synpunkter på faktorer som kan orsaka inlärningssvårigheter, företrädesvis matematiksvårigheter. Framför allt betonas vikten av förebyggande åtgärder – att skapa förutsättningar för en gynnsam inlärning för alla elever, särskilt för dem som av olika anledningar behöver en mer tillrättalagd undervisning.
|
SEK328
|