LOGOS information
* Hänvisa till LOGOS webbversion > Dokument > Noteringshäfte
Du hittar alla dokument du behöver i Logosprogrammet. Här finns både Noteringshäften, Indikatorschema och Rapporter.
Testinstruktionerna ligger i Handboken. Handbok och Noteringshäften finns för nedladdning under menyvalet Dokument. Indikatorschemat och olika rapporter finns på sidan Efterarbete, men du måste först välja en elev innan du kan öppna den fliken.
Du hittar alla dokument du behöver i Logosprogrammet. Här finns både Noteringshäften, Indikatorschema och Rapporter.
Testinstruktionerna ligger i Handboken. Handbok och Noteringshäften finns för nedladdning under menyvalet Dokument. Indikatorschemat och olika rapporter finns på sidan Efterarbete, men du måste först välja en elev innan du kan öppna den fliken.
|
|
|
|
|
|
|
|
* LOGOS tekniska support
[email protected]
Tel 0047-51 77 80 45
Under Hjälp finns alla testinstruktioner.
* Exportera resultat i LOGOS
På Arkiv-menyn välj Fil, sedan Exportera testresultat. Du får upp en dialogruta där du kan välja aktuell elev eller alla elever (används för backup). Tryck OK och välj var du vill lägga filen, t.ex. på skrivbordet, döp och bekräfta med OK. Du kan nu högerklicka på filen och öppna ett nytt mail alternativt öppna ett mail först och bifoga filen där. Mottagaren måste ha LOGOS installerat och importera filen för att den ska kunna bli läsbar. Alla rapportlägen inklusive profil ligger i filen, det är läsaren som bestämmer visningsläge.
* Tips! Börja alla testningar med 'muntlig reaktionstid'. Fortsätt därefter med 'förhandsvisa detaljrapport'. Då ser du om reaktionstiderna ligger mellan 300-800. På så sätt får du kontrollerat att mikrofonen fungerar och då kan du fortsätta testningen.
Tänk på att ALLTID ta Backup på dina testningar. Kontinuerligt! Exportera resultaten till en mapp i Word och ta även backup på denna fil. Bränn den på CD eller lägg den på ett USB-minne.
När du använder uppgiftsdel 1 för elever i årskurs 6 och högre - ibland känner du att läsningen för en elev är så plågsam att du inte vill utsätta henne/honom för deltest 1, 3, 5 i uppgiftsdel 2 utan väljer att använda uppgiftsdel 1. Så kan och bör man göra ibland. Men det finns sällan anledning att använda hela uppgiftsdel 1 för dessa elever. Om du använder uppgiftsdel 1 för att undersöka en förmåga måste du värdera de siffrorna annorlunda och eleven ska då ha mycket goda resultat för att 'frikännas' i enskilda deltest. Om du däremot genomför hela testet på den lägre nivån, så MÅSTE du i hela resonemanget väga in att eleven jämförs med yngre elever och inte ta resultat över 30 ad notam. Helhetsbedömning måste till. Är det en elev med mera generaliserade svårigheter så blir åtgärdstänket fel och otillräckligt om man bara riktar in sig på läsningen. När du har testat en elev med båda uppgiftsdelarna så måste du gå in på Redigera elev och byta uppgiftsdel för att få fram resultaten från den andra uppgiftsdelen.
* Ljudinspelning - några användare har fått problem när de använt Audacity. Det kan förekomma att LOGOS och Audacity inte kan använda samma mikrofon samtidigt. Om det är så för dig, rekommenderar vi att du använder en extern ljudinspelare - Mp3 spelare med mikrofon.
*LOGOS Dela resultat
Du kan dela en elevs resultat med andra logosanvändare genom att välja en elev från Elevöversikt och trycka på Redigera elev. Längst ner till höger står det Dela elevdata. Skriv användarnamn dvs. epostadressen till mottagaren som du vill dela elevdata med. Elevdata delas inte på mail utan överförs direkt till mottagarens logosprogram.
När du använder uppgiftsdel 3-5 för elever i årskurs 6 och högre - känner du ibland att läsningen för en elev är så plågsam att du inte vill utsätta henne/honom för deltest 12, 3 och 5 i uppgiftsdel 6-vuxna utan väljer att använda deltest 15, 3 och 5 i uppgiftsdel 3-5 i stället. Så kan och bör man göra ibland. Men det finns sällan anledning att använda hela uppgiftsdel 3-5 för dessa elever. Om du använder uppgiftsdel 3-5 för att undersöka en förmåga måste du värdera de siffrorna annorlunda och eleven ska då ha mycket goda resultat för att frikännas i enskilda deltest. Om du däremot genomför hela testet på den lägre nivån, så MÅSTE du i hela resonemanget väga in att eleven jämförs med yngre elever och inte ta resultat över percentil 30 ad notam. Helhetsbedömning måste till. Är det en elev med mera generaliserade svårigheter så blir åtgärdstänket fel och otillräckligt om man bara riktar in sig på läsningen. När du har testat en elev med båda uppgiftsdelarna så måste du gå in på Redigera elev och byta uppgiftsdel för att få fram resultaten från den andra uppgiftsdelen.