Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
      • Magnes Matematikdiagnoser
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Kan arbetsminnesträning påverka matematik och läs och skrivförmåga?

9/3/2016

0 Kommentarer

 
Forskaren Petri Partanen ville undersöka effekterna av arbetsminnesträningen i sig och den eventuella effekten på matematik och läs- och skrivförmåga. Vi ville också sätta detta i relation till metakognition, som ju är ett angränsande område, säger han.

Eleverna som medverkade i studien delades in i tre grupper:
  • En som fick datoriserad arbetsminnesträning.
  • En som fick arbetsminnesträning samt metakognitiv strategiträning.
  • En kontrollgrupp, som inte fick någon träning alls.

– Vi såg att den rena arbetsminnesträningen inte uppvisade några effekter på arbetsminne, läs- och skrivförmåga eller matematisk förmåga. Den metakognitiva strategiträningen gjorde att eleverna presterade bättre i arbetsminnesträningen, säger han och fortsätter:

– Den gav också effekter på elevernas arbetsminne, både direkt efter träningsperioden men också efter sex månader. Däremot såg vi inte för någon av grupperna några effekter på läs- och skrivförmåga eller matematisk förmåga i huvudräkning.

Här finns artikeln: http://skolvarlden.se/artiklar/kravs-mer-forskning-om-arbetsminnestraning

0 Kommentarer

Intressant arbete om ordinlärning hos flerspråkiga barn

8/3/2016

0 Kommentarer

 
Bild
Leg logoped Ketty Holmström, som nyligen avslutat sitt avhandlingsarbete vi Lund universitet, har undersökt lexikonuppbyggnad hos en resp. tvåspråkiga barn med och utan språkstörningsdiagnos. Arbetet i den här notisen är en föregångare till avhandlingen.
Ordinlarning flersprakiga barn m sprakst.pdf
File Size: 232 kb
File Type: pdf
Hämta fil

0 Kommentarer

Man ska kunna läsa och förstå redan i åk 1...

8/3/2016

0 Kommentarer

 
Bedömningsstöden tas fram i syfte att förbättra förutsättningarna för att tidigt identifiera elever som är i behov av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen eller särskilt stöd, men även för att identifiera elever som behöver extra utmaningar för att nå så långt som möjligt, så att relevanta stödinsatser kan sättas in.

Insatsen har genomförts i enlighet med regeringsuppdraget.
Kunskapskrav i läsförståelse åk 1.pdf
File Size: 91 kb
File Type: pdf
Hämta fil

Skolverket
0 Kommentarer

Hur det är att ha dyslexi

7/3/2016

0 Kommentarer

 
En ny sajt sprids nu över hela världen på nätet. Sajten visar hur det är att ha dyslexi. Bokstäverna hoppar fram och tillbaka och det är riktigt svårt att läsa vad som står, alltså en vardag för vissa dyslektiker.
0 Kommentarer

    Prenumerera på bloggen

    Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:

    Om SUMAB

    Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder.

    Archives

    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juni 2020
    Maj 2020
    April 2020
    Mars 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    Oktober 2019
    Augusti 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Maj 2019
    Mars 2019
    Januari 2019
    December 2018
    Oktober 2018
    Augusti 2018
    Maj 2018
    April 2018
    Mars 2018
    Februari 2018
    Oktober 2017
    September 2017
    Augusti 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    Oktober 2016
    September 2016
    Juni 2016
    Maj 2016
    April 2016
    Mars 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augusti 2015
    Maj 2015
    April 2015
    Mars 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014

    Categories

    Alla
    ADHD
    Arbetsminne
    Autism
    Böcker
    Digital Tecknik
    Dyslexi
    Elevstöd
    Flerspråkighet
    ITPA 3
    Kurser
    Läsa
    LOGOS
    Magnes Matematikdiagnoser
    Matematik
    Matte
    Mobbning
    Nyanlända
    Skolbarn
    Skolverket
    Speciallärare
    Specialpedagogik
    Språk
    Språk
    Språkstörning
    SPSM
    Stavning
    Träning
    Utbildning
    Utbildningshjälpmedel

    RSS-flöde


Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy