Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Indikationer på autism och ADHD?

27/11/2015

0 Kommentarer

 
Problem med språket i tidig ålder kan vara tidiga indikationer på autism och ADHD. Diagnos vid tidig ålder kan underlätta behandling och handledning till vuxna i barnens närhet.

Det finns tydliga samband mellan språkstörning och ytterligare neuropsykiatriska svårigheter. Det har flera forskare sett.
0 Kommentarer

Var går gränsen mellan språkstörning och dyslexi och varför är det viktigt att det finns en gräns?

25/11/2015

0 Kommentarer

 
När det gäller språk-, läs- och skrivsvårigheter är synsätten många. Vad är egentligen vad? Special Nest reder ut begreppen med hjälp av logopeden Carina Aronsson som arbetar med att ta fram nationella riktlinjer på området (eller klicka här):
0 Kommentarer

Flerspråkighet i skolan - föreläsning med fokus på elever med språkliga problem

9/11/2015

0 Kommentarer

 
Många barn lever i en mycket komplex språklig situation med brist på kompetenta andraspråkstalare utanför skolan. Förskola och skola har stor betydelse för utvecklingen av barnens båda språk. För att kunna hjälpa barnen på bästa sätt behövs kunskaper om flerspråkig utveckling, och hur man skiljer mellan en sen andraspråksutveckling och en språkstörning. Det behövs också kunskaper om olika kulturers syn på hur barn lär sig språk. Även socialiseringen in i skriftspråket kan vara annorlunda, och barnen kan komma till skolan med mycket varierande förhållningssätt till skrift. Flerspråkiga elever får ofta sin första läsundervisning på ett språk de inte alltid behärskar. Även för de elever som redan är alfabetiserade på sitt modersmål kan det uppstå problem i läsundervisningen på svenska. Också andra svårigheter kan uppträda då skolordförrådet tar lång tid att utveckla. Texterna kan även förutsätta kulturspecifika kunskaper, som kan medföra att de blir svåra att förstå.

Vid bedömningen både av det talade språket och av lässvårigheter måste man vara medveten om elevens språkliga miljö, så att man skiljer mellan problem som orsakas av yttre faktorer, som en komplex språkligt miljö och vad som är en störning i barnets utveckling. 

Kursledare: Leg.logoped och med. dr Eva-Kristina Salameh. Medförfattare till böckerna 'Flerspråkighet i skolan' och 'Språkutveckling och språkstörning hos barn'.
Kostnad: 3400 sek exkl moms men inkl lunch och fika
Kursorter och datum: Stockholm 7 april 2016, Umeå 20 april 2016

Anmäl här.
0 Kommentarer

    Prenumerera på bloggen

    Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:

    Om SUMAB

    Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder.

    Archives

    Oktober 2019
    Augusti 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Maj 2019
    Mars 2019
    Januari 2019
    December 2018
    Oktober 2018
    Augusti 2018
    Maj 2018
    April 2018
    Mars 2018
    Februari 2018
    Oktober 2017
    September 2017
    Augusti 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    Oktober 2016
    September 2016
    Juni 2016
    Maj 2016
    April 2016
    Mars 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augusti 2015
    Maj 2015
    April 2015
    Mars 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014

    Categories

    Alla
    ADHD
    Arbetsminne
    Autism
    Böcker
    Digital Tecknik
    Dyslexi
    Elevstöd
    Flerspråkighet
    ITPA 3
    Kurser
    Läsa
    LOGOS
    Matematik
    Matte
    Mobbning
    Nyanlända
    Skolbarn
    Skolverket
    Speciallärare
    Specialpedagogik
    Språk
    Språkstörning
    SPSM
    Stavning
    Träning
    Utbildning
    Utbildningshjälpmedel

    RSS-flöde


Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy