Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • PEDAGOGISK DOKUMENTATION
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
      • Magnes Matematikdiagnoser
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Indikationer på autism och ADHD?

27/11/2015

0 Comments

 
Problem med språket i tidig ålder kan vara tidiga indikationer på autism och ADHD. Diagnos vid tidig ålder kan underlätta behandling och handledning till vuxna i barnens närhet.

Det finns tydliga samband mellan språkstörning och ytterligare neuropsykiatriska svårigheter. Det har flera forskare sett.
0 Comments

Var går gränsen mellan språkstörning och dyslexi och varför är det viktigt att det finns en gräns?

25/11/2015

0 Comments

 
När det gäller språk-, läs- och skrivsvårigheter är synsätten många. Vad är egentligen vad? Special Nest reder ut begreppen med hjälp av logopeden Carina Aronsson som arbetar med att ta fram nationella riktlinjer på området (eller klicka här):
0 Comments

Flerspråkighet i skolan - föreläsning med fokus på elever med språkliga problem

9/11/2015

0 Comments

 
Många barn lever i en mycket komplex språklig situation med brist på kompetenta andraspråkstalare utanför skolan. Förskola och skola har stor betydelse för utvecklingen av barnens båda språk. För att kunna hjälpa barnen på bästa sätt behövs kunskaper om flerspråkig utveckling, och hur man skiljer mellan en sen andraspråksutveckling och en språkstörning. Det behövs också kunskaper om olika kulturers syn på hur barn lär sig språk. Även socialiseringen in i skriftspråket kan vara annorlunda, och barnen kan komma till skolan med mycket varierande förhållningssätt till skrift. Flerspråkiga elever får ofta sin första läsundervisning på ett språk de inte alltid behärskar. Även för de elever som redan är alfabetiserade på sitt modersmål kan det uppstå problem i läsundervisningen på svenska. Också andra svårigheter kan uppträda då skolordförrådet tar lång tid att utveckla. Texterna kan även förutsätta kulturspecifika kunskaper, som kan medföra att de blir svåra att förstå.

Vid bedömningen både av det talade språket och av lässvårigheter måste man vara medveten om elevens språkliga miljö, så att man skiljer mellan problem som orsakas av yttre faktorer, som en komplex språkligt miljö och vad som är en störning i barnets utveckling. 

Kursledare: Leg.logoped och med. dr Eva-Kristina Salameh. Medförfattare till böckerna 'Flerspråkighet i skolan' och 'Språkutveckling och språkstörning hos barn'.
Kostnad: 3400 sek exkl moms men inkl lunch och fika
Kursorter och datum: Stockholm 7 april 2016, Umeå 20 april 2016

Anmäl här.
0 Comments

    Prenumerera på bloggen

    Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:

    Om SUMAB

    Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder.

    Categories

    All
    ADHD
    Arbetsminne
    Autism
    Böcker
    Digital Tecknik
    Dyslexi
    Elevstöd
    Flerspråkighet
    ITPA 3
    Kurser
    Läsa
    LOGOS
    Magnes Matematikdiagnoser
    Matematik
    Matte
    Mobbning
    Nyanlända
    Pedagogisk Dokumentation
    Skolbarn
    Skolverket
    Speciallärare
    Specialpedagogik
    Språk
    Språk
    Språkstörning
    SPSM
    Stavning
    Träning
    Utbildning
    Utbildningshjälpmedel

    RSS Feed

    Archives

    January 2023
    December 2022
    November 2022
    September 2022
    August 2022
    January 2022
    November 2021
    July 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    January 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    February 2017
    January 2017
    October 2016
    September 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014


Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy