Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • PEDAGOGISK DOKUMENTATION
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
      • Magnes Matematikdiagnoser
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Har det 650 miljoners matematiklyftet bidragit till att öka elevernas matematikkunskaper?

20/5/2018

0 Kommentarer

 
Skolverkets matematiklyft 2012-2016 kostade mer än en halv miljard, 650 miljoner av statliga medel.
Utvärderingen visade,  att matematiklyftet bidragit till önskade resultat bland lärarna d.v.s. att de i högre grad reflekterar kring sina undervisningsbeslut och att de fått en bredare uppsättning undervisningsmetoder för att kunna anpassa undervisningen för elevers olika behov.

Men har dessa 650 miljoner bidragit till att öka elevernas matematikkunskaper?

Därom sägs ingenting! Ingen mätning av elevernas kunskaper gjordes varken före eller efter.

Målet var väl ändå att öka elevernas kunnande?


Bild
Tidigare studier med Magnes matematikdiagnoser har inte visat att olika läroplaner haft någon inverkan på elevernas matematikkunskaper. Har Lgr 11 och matematiklyftet haft detta? Är dagens grundskoleelever duktigare i matematik än 1977 eller 2002 års elever?

Detta avser vi belysa när vi analyserat resultatet från de mer än 3000 grundskoleelever från åk 1 - 9 som deltagit i vår studie i år. Vad tror du att vi skall få för resultat?
0 Kommentarer

Bok: Att räkna med barn: i specifika matematiksvårigheter

16/5/2018

0 Kommentarer

 
Bild
Att räkna med barn: i specifika matematiksvårigheter

​Barn med specifika matematiksvårigheter, dyskalkyli, finns runt omkring oss i våra barngrupper och utslagningen bland dem är tyvärr mycket stor. Det finns sannolikt lika många barn med dyskalkyli som det finns barn med dyslexi. Hur kan vi som pedagoger träna oss att i framtiden identifiera dessa barn? Barn med dyskalkyli har ofta svårt att planera sin tid och att arbeta efter arbetsschema. De klarar inte enkel problemlösning vilket, förutom svårigheter i matematikundervisningen, ofta ger dem problem i många vanliga vardagssituationer.

SEK512 Beställa ifrån Bokus
0 Kommentarer

Har Stockholms skolförvaltning köpt kejsarens nya kläder?

14/5/2018

0 Kommentarer

 
För att hitta elever med läs- och skrivsvårigheter har Stockholms stad beslutat genomföra ögonrörelsemätningar på 17000 elever i grundskolans årskurser 1-3 till en kostnad av drygt 3 miljoner kr. Grundskolechefen i Stockholm, Adelinde Schmidhuber säger att man vinner tid.
 
De ögonrörelsemätningar som avses bygger på de ögonrörelsemätningar som gjordes i Kronobergsstudien 1989. Då genomfördes både ögonrörelsemätningar och ett enkelt test för screening av lässvårighet, Ordkedjor. Det som forskarna bakom ögonrörelsemätningarna gjort, är att anpassa de gamla ögonrörelsemätningarna till facit dvs, Ordkedjetestet. Ibland uppger forskarna att deras ögonrörelsemätningar bygger på 30 års forskning medan de i verkligheten bygger på studier gjorda för 30 år sedan. Kronobergsstudien avsåg elever med en IQ på ca 80 vars läsning var två år försenad.
 
Mätning av elevernas ögonrörelser tar 2 minuter/elev att göra medan Ordkedjetestet tar 2 minuter för en hel klass att genomföra och kostar 125 kr för en hel klass. Det är således en ren bluff, eller okunskap, att påstå att man vinner tid med mätning av ögonrörelser. Kostnaden för en hel klass på 25 elever med Ordkedjetestet är alltså 125 kr medan ögonrörelsemätningarna kostar 3000 kronor mer. Ögonrörelsemätningar innebär ingen tidsvinst och kostar 25 gånger mer än läsprovet som är facit.
 
I en tidigare studie fann professor Karin Taube att 23 procent av 14-åringarna i Stockholm hade läs- och skrivsvårigheter. Det torde bli ungefär 18.000 grundskoleelever varav 4000 har dyslexi. För att identifiera dessa krävs främst insatser från skolans pedagoger. Läsning är avkodning x förståelse. Mätning av ögonrörelser har inget med läsning att göra. De är som namnet antyder mätning - av ögonrörelser medan läsprov prövar avkodning.
 
Det är inte lätt att förstå varför Stockholms skolförvaltning väljer att lägga ut över 3 miljoner kronor på mätning av ögonrörelser när ett läsprov skulle kostat 70.000 kronor. Kan det handla om ekonomiskt lättsinne eller att man blivit bländad av tekniken samtidigt som man inte förstått vad läsning är? Varför går man över ån efter vatten i Stockholm?

Bengt Holmgren
Leg.psykolog

0 Kommentarer

    Prenumerera på bloggen

    Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:

    Om SUMAB

    Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder.

    Categories

    Alla
    ADHD
    Arbetsminne
    Autism
    Böcker
    Digital Tecknik
    Dyslexi
    Elevstöd
    Flerspråkighet
    ITPA 3
    Kurser
    Läsa
    LOGOS
    Magnes Matematikdiagnoser
    Matematik
    Matte
    Mobbning
    Nyanlända
    Pedagogisk Dokumentation
    Skolbarn
    Skolverket
    Speciallärare
    Specialpedagogik
    Språk
    Språk
    Språkstörning
    SPSM
    Stavning
    Träning
    Utbildning
    Utbildningshjälpmedel

    RSS-flöde

    Archives

    Januari 2022
    November 2021
    Juli 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juni 2020
    Maj 2020
    April 2020
    Mars 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    Oktober 2019
    Augusti 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Maj 2019
    Mars 2019
    Januari 2019
    December 2018
    Oktober 2018
    Augusti 2018
    Maj 2018
    April 2018
    Mars 2018
    Februari 2018
    Oktober 2017
    September 2017
    Augusti 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    Oktober 2016
    September 2016
    Juni 2016
    Maj 2016
    April 2016
    Mars 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augusti 2015
    Maj 2015
    April 2015
    Mars 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014


Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy