Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • PEDAGOGISK DOKUMENTATION
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
      • Magnes Matematikdiagnoser
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Nyanlända – utmaning eller möjlighet för skolan?

17/10/2016

0 Comments

 
Ingen kan ha undgått den pågående flyktingkrisen. Under 2015 sökte nästan 163 000 människor asyl i Sverige. Av dessa var ungefär 34 000 ensamkommande barn. Bland det totala antalet flyktingar var ungefär 70 000 barn i grundskoleålder. Detta har satt stor press på offentlig verksamhet och ställt högra krav på flexibilitet i den annars ofta rigida myndighetsutövningen. Den svenska skolan har länge varit under stor press med återkommande kritik gällande reformer och konstant sjunkande PISA-resultat. Då nyanlända därtill traditionellt har haft svårare att nå grundskolemålen och komma in på gymnasiet har detta skapat svåra förutsättningar för dem att realisera sin akademiska potential.
 
En svensk målsättning är att samtliga som gått ur grundskolan ska vara behöriga att söka till gymnasiet. Ser man till statistiken har detta inte realiserats. Särskilt inte för nyanlända. Hur har skolor försökt vända trenden? En avgörande faktor för att få möjligheten att tillgodogöra sig kunskap är att man som elev är bekväm med det språk kunskapen förmedlas på. Utöver att under en övergångsperiod tillhandahålla tolk har på många håll ett flertal språkprojekt lanserats. Sommarskola med inriktning på språk, introduktionsförskolor där barnens föräldrar bjuds in för att tillsammans med barnen leka och öva språk och språkkurser för nyanlända är bara några av satsningarna.
 
På många hål har man valt att försöka använda tekniska lösningar för att kompensera eventuella lokala brister. Med hjälp av internet kan elever på vissa håll få studievägledning på sitt modersmål. Det ska förhoppningsvis kunna minska svårigheterna med att ta in kunskap som förmedlas på ett andraspråk.
 
Språk som avgörande för nyanländas framgång i skolan
Forskning antyder att elevens förmåga att förstå det språk kunskapen förmedlas på är en avgörande faktor i att tillgodogöra sig utbildning. Elever vars språk är bristfälligt är överrepresenterade bland de som inte presterar i skolan. Ofta används tre olika sätt för att hantera detta.

  • En integrerad modell där nyanlända tar del av samma undervisningsplan och lektioner som inhemska studenter. Klasserna organiseras efter ålder och individuella brister kompenseras med extra resurser.

  • En separerad modell där nyanlända placeras i separata klasser med en anpassad undervisningsplan. Elever förs sedan över till integrerade klasser när de inte längre har behov som skiljer sig från övriga gruppers.

  • Multilingvistisk utbildning där elever grupperas och lektioner hålls på samtliga elevers modersmål.
 
Oftast används ingen av dessa lösningar helt uteslutande. Vanligtvis kombineras de i olika utsträckningar. I skandinaviska länder har multilingvistisk utbildning varit vanlig. Då språk är en så viktig faktor för möjligheterna till lärande finns risken att man glömmer bort andra saker som har inflytande på skolgången. Finns det andra områden som också påverkar?
 
Övriga utmaningar
Trots att språk är avgörande finns det även andra faktorer som påverkar skolgången för nyanlända. Känslan av samhörighet i skolan uppges vara lägre bland nyanlända än bland inhemska elever. Det kan ha en negativ inverkan på dessa elevers psykologiska välmående. Ofta söker sig nyanlända till områden där personer med samma bakgrund redan är etablerade. Det kan leda till att vissa skolor blir överrepresenterade när det kommer till vissa problem som är associerade med socio-ekonomiska faktorer. Skolor som redan har problem att kompensera för detta får hela tiden en ökad belastning.
 
Finns det några särskilda vägar till framgång?
Det finns ingen generell lösning. Tidiga insatser med fokus på språk och samhörighet har däremot visat sig ge bra resultat. Skolor som upplever sig ha brister i hur de hjälper nyanlända bör utvärdera sin nuvarande modell och ställa den i relation till förväntade resultat. Studenterna själva har oftast höga ambitioner. Om de inte får möjligheten att realisera dessa kan det innebära ett bakslag som de endast svårligen kan återhämta sig från.

Vad tror du? Har du några erfarenheter som du vill dela? Några tips?

Nyanländas lärande föreläsning -

några platser kvar:

Nyanländas lärande
0 Comments

    Prenumerera på bloggen

    Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:

    Om SUMAB

    Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder.

    Categories

    All
    ADHD
    Arbetsminne
    Autism
    Böcker
    Digital Tecknik
    Dyslexi
    Elevstöd
    Flerspråkighet
    ITPA 3
    Kurser
    Läsa
    LOGOS
    Magnes Matematikdiagnoser
    Matematik
    Matte
    Mobbning
    Nyanlända
    Pedagogisk Dokumentation
    Skolbarn
    Skolverket
    Speciallärare
    Specialpedagogik
    Språk
    Språk
    Språkstörning
    SPSM
    Stavning
    Träning
    Utbildning
    Utbildningshjälpmedel

    RSS Feed

    Archives

    January 2023
    December 2022
    November 2022
    September 2022
    August 2022
    January 2022
    November 2021
    July 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    January 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    February 2017
    January 2017
    October 2016
    September 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014


Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy