Ett problem som inte alltid får det diskussionsutrymme det faktiskt behöver är svårigheten att hitta ord. Detta kan drabba dyslektiker, människor som har fått stroke eller personer med allmänna språk- och talsvårigheter. Då det faktiskt är mer utbrett än man kan tro är det viktigt att det hela bemöts med förståelse och rätt metoder för att hjälpa. I denna introduktionsfilm får du en preliminär instruktion till åtkomstsvårigheter i praktiken. Den ger även tillgång till grupper och organisationer för dig som vill engagera dig eller behöver nya och kreativa lösningar för att underlätta och stötta.
0 Comments
Det blir inte sällan tydligt vilka elever som har störst svårigheter när det kommer till att lära sig engelska. Elever som uppvisar läs- och skrivsvårigheter behöver tidiga och effektiva insatser för att inte riskera att hamna på en livslång efterkälke. Susanne af Sandeberg har i sin bok Vägar till engelska gett oss både en praktisk introduktion till dyslexi och information om hur vi som engelsklärare bäst hanterar elever som är drabbade.
http://www.dyslexi.org/tidningen-las-skriv/aktuella-bocker-vagar-till-engelska Att tekniska verktyg blir allt mer viktiga har nog ingen lyckats undgå. Därmed blir även våra förväntningar på tekniken allt högre. Rättstavningsprogrammet Stava Rex har tagit tillvara på detta genom att göras tillgängligt på ett flertal plattformar. Särskild gynnsamt kan denna sortens program vara när de användas på mobila enheter så som surfplattor, då det möjliggör att verktyget är tillgängligt på plats när det behövs. Se här hur man på ett praktiskt sätt tillämpar Stava Rex för rättstavning.
http://www.logopedeniskolan.se/2014/09/sa-har-fungerar-stava-rex-for-google.html?m=1 Specialpedagogiska skolmyndigheten har länge arbetar för att informera och belysa de svårigheter som ofta går obemärkt förbi. Deras konferens i Uppsala samlade många av landets ledande experter. Oavsett vilken nivå man är verksam på presenterades material som är högst relevant. Med föreläsningar från, bland andra, Hanne Uddling och Ulrika Aspeflo tillhandahölls många av de verktyg som saknas i hur man förhåller sig till språkutveckling. En väldigt aktuell fråga har varit huruvida skolans krav är realistiska när de ställs i relation till flerspråkiga elevers ofta mer utbredda problem med andraspråket. Att hantera detta är en av framtidens utmaningar.
https://www.spsm.se/sv/Kurser-och-aktiviteter/Kursdokumentation/konferenssprakstorning/ https://www.spsm.se/kurser--aktiviteter/konferenser/konferensdokumentation/dokumentation-fran-konferens-grav-sprakstorning-2015/ Vårt land har på kort tid blivit avsevärt mycket mer mångfacetterat. Detta avspeglas inte minst i den språkmångfald som numera finns i skola och förskola. Därför är det nu mer än tidigare viktigt att se till att alla får möjligheten att utvecklas på lika villkor. Eva-Kristina Salameh har med sin praktiska GrUS-manual tillhandahållit de verktyg som krävs för att på ett enkelt och systematiskt sätt uppmärksamma tidig långsam språklig utveckling av andraspråk.
http://www.nyponforlag.se/produkt/dokumentation-och-tester/grus-manual-grammatisk-undersokning-av-svenska-som-andrasprak/ |
Prenumerera på bloggen
Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:
Om SUMAB
Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder. Categories
All
Archives
January 2023
|