Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • PEDAGOGISK DOKUMENTATION
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
      • Magnes Matematikdiagnoser
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Lättare och roligare skola för elever med dyslexi – så gör du!

4/1/2023

0 Comments

 
Om ett barn visar tecken på eftersläpning och motvilja mot läsning är det hög tid att agera. Det menar leg. logoped Elisabeth Miske, kursledare för kurserna ITPA-3 och Logos. Men vad är det första man ska göra?

– Det första och viktigaste är att märka om barnet har problem. Vet man att en elev var sen med att prata eller att det finns andra i familjen med svårigheter, sätt in stöd tidigt. Och framför allt, lyssna på föräldrars oro. Det kan man göra väldigt tidigt, säger Elisabeth Miske. 

Elisabeth Miske har arbetat som logoped sedan 1979. I början av 80-talet kom hon i kontakt med leg. psykolog Bengt Holmgren på Sumab och har sedan dess hjälpt logopeder, specialpedagoger och -lärare från hela Sverige att göra skolan lättare och roligare för både för elever och lärare.

– Från min infallsvinkel handlar det om att elever måste få möjlighet att  träna i tidiga ålder. Och så snart barnet behöver hjälp i form av kompensation, så ska barnet få det. Det kan handla om att ge skrivhjälp eller möjlighet att lyssna på inlästa texter istället för att eleven själv ska traggla med läsningen.

Vilka utmaningar har de här barnen? 
– Barn med läs- och skrivsvårigheter jobbar ofta väldigt sakta och de blir trötta av att hela tiden försöka behöva komma ikapp de andra eleverna. De presterar inte så bra som de borde och det finns en stor risk att de tappar motivationen. 

Vilka är lärarnas största utmaningar?
– Alla är olika, vissa lärare är fantastiska och lyckas jobba differentierat, men jag tycker kanske inte att vi har kommit så långt som vi borde. Det finns så många barn som inte blir godkända i grundskolan. Lärarna behöver se och uppmärksamma varje barn för den han eller hon är. Det är en utmaning. En annan utmaning är att få alla runt barnet att dra åt samma håll, speciallärare, skola och föräldrar. Det är den allra största utmaningen.

Picture
0 Comments

    Prenumerera på bloggen

    Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:

    Om SUMAB

    Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder.

    Categories

    All
    ADHD
    Arbetsminne
    Autism
    Böcker
    Digital Tecknik
    Dyslexi
    Elevstöd
    Flerspråkighet
    ITPA 3
    Kurser
    Läsa
    LOGOS
    Magnes Matematikdiagnoser
    Matematik
    Matte
    Mobbning
    Nyanlända
    Pedagogisk Dokumentation
    Skolbarn
    Skolverket
    Speciallärare
    Specialpedagogik
    Språk
    Språk
    Språkstörning
    SPSM
    Stavning
    Träning
    Utbildning
    Utbildningshjälpmedel

    RSS Feed

    Archives

    January 2023
    December 2022
    November 2022
    September 2022
    August 2022
    January 2022
    November 2021
    July 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    January 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    February 2017
    January 2017
    October 2016
    September 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014


Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy