Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • PEDAGOGISK DOKUMENTATION
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
      • Magnes Matematikdiagnoser
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Matematiska begrepp i andra språk

7/6/2020

0 Comments

 
Här hittar du Skolverkets resurser för att undervisa elever i matte i deras egna modersmål.
Matematiska begrepp i andra språk
0 Comments

Två till tre barn i varje klass

3/6/2020

0 Comments

 
ESSENCE - Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations. ESSENCE är ett begrepp Gillbergcentrum vid Sahlgrenska Akademin använder som handlar om barn med olika grader av förseningar eller avvikelser i sin utveckling. Det kan vara intellektuella svårigheter, ADHD, språksvårigheter, kommunikationssvårigheter m.m. och det finns  symtom i sådan grad att de medför behov av bedömning och utredning.
Bild
Ofta finns det en överlappning mellan olika svårigheter men ofta presenteras endast ett symtom som t.ex. språkstörning eller uppmärksamhetssvårigheter.
 
ADHD definieras som stora svårigheter att styra uppmärksamhet, aktivitet och impulser. Där finns tre undergrupper:
En form med framför allt uppmärksamhetsproblem.
En form med överaktivitet, rastlöshet och impulsivitet.
En kombinerad form.
Elever med ADHD riskerar att underprestera i förhållande till sin intelligens. Brister i impulskontroll medför även risk för att hamna i situationer där man inte tänkt igenom konsekvenserna av sitt handlande. Ungefär 6 procent bedöms ha ADHD
 
För elever med Autistiska drag handlar svårigheterna bl.a. om sociala och kommunikativa färdigheter och att förstå hur andra tänker. Det handlar även om att beteenden och intressen blir begränsade. Hos många finns även en sensorisk överkänslighet. Ungefär 1 procent bedöms finnas inom autismspektrat.
 
Intellektuella svårigheter handlar om elever med svag teoretisk begåvning. I IK-intervallet 70-84 finns ca 13-14 procent av alla elever. En stor andel av dessa kommer inte att klara godkänt i de ämnen som krävs för att komma in på de nationella gymnasieprogrammen. Inom IK-intervallet under 70, som är gränsen för särskola, finns drygt 2 procent.
 
Vid beskrivningar av språkstörningar används ofta pyramidmodellen med 5 avsnitt. Nerifrån basen och upp till toppen ligger Pragmatik, Semantik, Morfologi, Syntax och överst Fonologi.
Pragmatik handlar om språkanvändning, turtagning, att hålla den röda tråden i ett samtal, ögonkontakt m.m. Semantik handlar om ordförråd, begrepp. Morfologi handlar om hur orden böjs - plural, tempus m.m. Syntax är hur orden fogas samman och Fonologi är språkljud, språkmelodi, betoningar. Prevalensen är ca 2 procent.
 
5-8 procent av eleverna bedöms ha specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi och ytterligare 10-11 procent ha allmänna läs- och skrivsvårigheter. Utifrån Simple View of Reading, en användbar modell för beskrivning av lässvårigheter, finns tre typer av lässvårigheter:
Svag avkodningsförmåga men god hörförståelse - specifika avkodningssvårigheter, dyslexi.
God avkodning men svag hörförståelse - specifika förståelsesvårigheter/språkstörning.
Svag avkodningsförmåga och svag hörförståelse - allmänna läs- och skrivsvårigheter.
 
Statistiskt sett så har en elev i varje klass ADHD, ytterligare en har dyslexi och två har allmänna läs- och skrivsvårigheter och ett par har svårigheter med matematik. Två elever i klassen har intellektuella svårigheter. Eftersom det finns en betydande samvariation så kan det vara rimligt anta att 2-3 elever i varje klass har stort behov av särskilda anpassningar. Inom en specialpedagogs/speciallärares område finns det dessutom elever som har språkstörningar, autism, känner sig mobbade, mår psykiskt dåligt. Listan kan göras ännu längre så det är lätt att inse vilka enorma utmaningar pedagogerna står inför. Kontinuerlig fortbildning inom alla dessa skilda områden är en förutsättning för lärares och elevers välmående.
0 Comments

    Prenumerera på bloggen

    Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:

    Om SUMAB

    Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder.

    Categories

    All
    ADHD
    Arbetsminne
    Autism
    Böcker
    Digital Tecknik
    Dyslexi
    Elevstöd
    Flerspråkighet
    ITPA 3
    Kurser
    Läsa
    LOGOS
    Magnes Matematikdiagnoser
    Matematik
    Matte
    Mobbning
    Nyanlända
    Pedagogisk Dokumentation
    Skolbarn
    Skolverket
    Speciallärare
    Specialpedagogik
    Språk
    Språk
    Språkstörning
    SPSM
    Stavning
    Träning
    Utbildning
    Utbildningshjälpmedel

    RSS Feed

    Archives

    January 2023
    December 2022
    November 2022
    September 2022
    August 2022
    January 2022
    November 2021
    July 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    January 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    February 2017
    January 2017
    October 2016
    September 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014


Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy