Logos kartlägger noggrant elevers läsförmåga och kan användas för att diagnostisera dyslexi. ITPA-3 är ett bredare test som bedömer en generell språkförmåga, såsom ordförråd, grammatik och förståelse. Vilken kurs ska du välja?
– Om man som pedagog märker att en elev har svårt att hänga med språkligt i skolan så kan man förslagsvis börja med ITPA-3 för att hitta styrkor och svagheter. Därefter kan man fördjupa förståelsen för elevens behov inom läsning och skrivning med Logos, säger logopeden Kristina Lindsta, kursledare för kurserna ITPA-3 och Logos.
Till vardags arbetar Kristina Lindsta som logoped i Bollebygd utanför Göteborg. Där är hon ett aktivt stöd för pedagogerna på skolan och hon ser dagligen behovet av specialpedagogiska resurser.
– I grundskolans årskurs ett så brukar man säga att det kan skilja upp till fem år mellan de starkaste och de svagaste eleverna. Samtidigt är pedagogerna skyldiga att ge stöd till dem som har behov av det och utmana de elever som ligger långt fram i utvecklingen, säger Kristina Lindsta.
Alla elever ska ges möjligheter att nå så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Något som kan vara minst sagt utmanande.
– Många pedagoger har en stor arbetsbörda och höga krav på sig. Samtidigt är de ofta alltför ensamma i sitt uppdrag, säger Kristina Lindsta.
Vilka hjälpmedel finns?
– Standardiserade och normerade tester som Logos och ITPA-3 hjälper pedagoger att förstå ett barns styrkor, behov och utmaningar, så att de kan sätta in rätt åtgärder och lägga grunden för ett långt och lärande liv.
Vilka är de största utmaningarna?
– Det är den stora bristen på resurser, den brottas alla med. Pedagogerna och vi logopeder vet vad vi ska göra men vi har inte resurserna. Därför måste vi prioritera och välja vägar och verktyg som är evidensbaserade och beprövade.
Här hittar du höstens och vinterns kurser i ITPA-3 och Logos 2022/23.
https://www.sumab.se/kurser.html