– Här finns viktigt kunskap om hur vi kan bygga på elevens styrkor och vilka svagheter som behöver kompenseras för, säger logopeden Kristina Lindsta, kursledare för ITPA-3 och Logos.
Till vardags arbetar Kristina Lindsta som logoped på en skola i Bollebygd utanför Göteborg. Hon ser dagligen behovet av specialpedagogiska resurser på skolan och vet att pedagogers vardag är tuff.
– Alla pedagoger brottas med bristen på resurser. Med det i åtanke finns inget utrymme att vänta eller att pröva sig fram. Eleverna behöver stöd som är vetenskapligt beprövat. Gör först de enkla och mer generella testerna. Skolverket tillhandahåller screeningmaterial att börja med. Därefter behöver de kompletteras med standardiserade tester. Logos och ITPA-3 används när du behöver göra en noggrann kartläggning av elevens förmågor.
På vilket sätta kan Logos och ITPA-3 lägga grunden för ett lärande liv?
– En noggrann kartläggning är grunden för att kunna sätta in rätt insatser. Att identifiera styrkor är lika viktigt som att identifiera svagheter, där finns viktigt kunskap om hur vi kan bygga på elevens styrkor och vilka svagheter som behöver kompenseras för.
Vilka är riskerna om eleven inte får hjälp i tid?
– Utan stöd är risken att eleven känner sig misslyckad och ger upp. Konsekvenserna blir förstås värst för barnet själv, de blir kanske utåtagerande och känner att skolan inte är för dem. Det är ödesdigert när det händer för då kan det bli svårt att nå fram.
Här hittar du höstens och vinterns kurser i ITPA-3 och Logos 2022/23.