Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • PEDAGOGISK DOKUMENTATION
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
      • Magnes Matematikdiagnoser
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Viktig information om LOGOS: kalibreringens ABC

13/3/2018

1 Comment

 
Logos Nytt nr. 18

KALIBRERINGENS ABC

Korrekt kalibrering – en förutsättning för bra utvärdering!

Vi får ständigt förfrågningar från kunder som anser att kalibreringen av mikrofonen
vid användning av Logos är svår. Det händer att det är ett problem eller fel med
utrustningen, men oftast kan det skyllas på att användarna inte egentligen har förstått
vad kalibreringsfönstret visar. Man tror att man gör allt rätt, men det är alltså ändå
något som är fel. Och eftersom korrekt kalibrering är en förutsättning för korrekt
utvärdering, skickar vi ut denna översikt angående kalibreringens ABC. Av samma
anledning vill vi även bjuda in till ett webbseminarium, eller internetmöte, torsdagen
1/3 kl. 14.00-15.00. (Mer information om hur du kan delta i webbseminariet hittar du i
slutet av meddelandet.) Men först alltså en grundlig genomgång av allt du behöver
veta för att kvalitetssäkra kalibreringen i Logos.

1. Kan fel kalibrering påverka testresultatet?
Ja! Mikrofonen måste vara optimalt kalibrerad för att testresultaten ska vara pålitliga.
Det är därför helt nödvändigt att du som testledare har god förståelse för både vad
kalibreringsfönstret visar och hur man gör de nödvändiga anpassningarna på sin
egen dator.

2. Får jag inget besked under testerna om mikrofonen är felinställd?
Både ja och nej. Du får besked av programmet om inget ljud registreras, men Logos
klarar inte att bedöma om kalibreringen är optimal. Om Logos inte registrerar ljud
överhuvudtaget, uppmanas du att kalibrera mikrofonen. Eftersom deltesterna
Bokstavskunskap och Grafem-fonem-omkodning ställer störst krav på mikrofonens
känslighet, visas detta meddelande ganska ofta när det gäller dessa deltester. Dock
kan man även få ett felmeddelande om mikrofonen är alltför känsligt inställd.
Meddelandet visas då oftast för deltester där eleven ska vänta med att svara innan
den gröna cirkeln visas på skärmen. Eftersom bakgrundsbuller registreras, tror Logos
att eleven har påbörjat sitt svar innan den gröna cirkeln visas och du blir ombedd att
vänta med att svara. Det är ett säkert tecken på att bakgrundsbuller registreras (se
punkt 5).

3. Hur ser en optimal kalibrering ut?
Om ditt kalibreringsfönster ser ut som på bilden på nästa sida (bild 1), är mikrofonen
med stor sannolikhet optimalt kalibrerad. Här har testledaren tryckt på /Start/,
testpersonen har sagt «ett – två – tre» och de gröna kolumnerna återger vart och ett
av de tre orden. Det är dock viktigt att du upprepar kalibreringen, men nu säger
bokstavsljuden /t/ - /k/ - /m/. Se till att de gröna kolumnerna fortfarande når ordentligt
över den vågräta röda triggerlinjen (till ungefär mitt i fönstret).
LOGOS korrekt kalibrering - SUMAB
4. Vad visar de gröna kolumnerna?
De gröna kolumnerna återger vart och ett av de tre orden (ett – två - tre) som talades
in i mikrofonen. Höjden på kolumnen återger styrkan på signalen in till Logos, medan
kolumnernas bredd visar hur länge mikrofonen var aktiverad för varje ord.

5. Vad visar triggerlinjen?
Den vågräta röda linjen kallas för triggerlinjen. Denna linje sätter en gräns för ljudet
som ska registreras i Logos. Detta innebär att gröna kolumner/fält under triggerlinjen
ignoreras av Logos, medan gröna kolumner ovanför triggerlinjen registreras av
Logos. Du kan flytta triggerlinjen uppåt och nedåt på skärmbilden genom att placeras
muspekaren över linjen. Lägg märke till betydelsen som detta har för de två lodräta
linjerna R1 och R2.

6. Vad visar de två röda lodräta linjerna?
Logos mäter två reaktionstider, R1 och R2. R1 är tiden från att uppgiften presenteras
i Logos tills eleven påbörjar sitt svar (mikrofonen aktiveras). R2 är tiden från att
uppgiften presenteras tills eleven är färdig med sitt svar (mikrofonen inaktiveras). De
två lodräta linjerna i kalibreringsfönstret visar när R1 och R2 registreras.
I Logos baserar vi mycket av tolkningen på registreringen av just dessa värden. Det
är därför mycket viktigt att R1 löper precis vid den första kolumnens vänstra sida,
medan R2 löper precis vid den tredje kolumnens högra sida (som visas på bilden
nedan).
LOGOS kalibrering - SUMAB
Om de lodräta linjerna inte befinner sig precis vid kolumnerna, betyder det att Logos
även registrerar andra ljud än elevens röst. Det ger oss en felkälla i tolkningen, något
vi absolut inte vill ha. I kalibreringsfönstret nedan (bild 3) har vi ett exempel på detta.

7. För hög känslighet
Här ser man fortfarande tre markerade kolumner, men de två lodräta röda linjerna
löper inte längre vid kolumn 1 och 3. Nu har R1 och R2 förskjutits till varsin sida. Det
betyder att Logos registrerar andra ljud än elevens röst, ofta kallat för bakgrundsbrus.
LOGOS för känslig kalibrering - SUMAB
Detta inträffar när mikrofonen är inställd på för hög känslighet. I exemplet ovan är
volymen på 100 % och förstärkningen på 800 %. En sådan inställning kommer i de
flesta fall att leda till att bakgrundsbrus registreras. Lägg märke till att detta gröna fält
nu går över triggerlinjen (röd vågrät linje), utöver att man har fått två smala extra
kolumner. De två smala kolumnerna innan eleverna talar är «smaskljud».

Med en sådan kalibrering registreras R1 omedelbart efter att testledaren har tryckt på
startknappen, eller direkt efter att en uppgift presenteras i Logos. R2 registreras först
när testledaren trycker på stopp. Detta leder till att varken R1 eller R2 kommer att
vara tillförlitliga under testerna. En elev som testas med sådan kalibrering, kommer
att få mycket kort (bra) reaktionstid på deltester som mäter R1 och dåligt resultat på
deltester som mäter R2. Dessutom kommer R2-R1 att vara mycket svag (låg
percentil). Eftersom R1 registreras omedelbart efter uppgiftens presentation, kommer
R2-R1 att vara nästan identisk med R2 (eftersom R1 = 0) på deltest 3 och 4, se
utdrag nästa sida. Sådana resultat visar att kalibreringen är felaktig och att du måste
justera ner mikrofonens känslighet.
LOGOS känslig kalibrering - SUMAB
8. För låg känslighet
Men mikrofonen kan även ha för låg känslighet. Ibland är den dock tillräckligt känslig
för att registrera delar av elevens svar och det är i händelse av detta som du kommer
att få ett felmeddelande i Logos. Då är det viktigt att känna till hur detta kommer att
påverka de registrerade tidsvärdena (de två lodräta röda linjerna), R1 och R2, i
testprotokollet (bild 7). Om mikrofonen inte är tillräckligt känslig «förlorar» du
nämligen både början och slutet av vad som sägs. Se exempelvis på bild 5. Här
uppfattar inte Logos varken kolumn 1 eller kolumn 3, endast den mittersta kolumnen
är tillräckligt hög för att registreras. Det betyder att R1 registreras för sent, medan R2
registreras för tidigt.
LOGOS för låg känslighet kalibrering - SUMAB
I testprotokollet kan både R1 och R2 se helt normala ut, men R2-R1 kommer att vara
mycket kort. Om man tittar på det detaljerade testprotokollet kommer man under
deltesterna 3 och 4 att kunna se att eleven till synes har uttalat orden på 0,06
sekund, 0,04 sekund, osv. (se bild 6 på nästa sida). Det är helt omöjligt. En snabb
jämförelse med värdet som uppges i tabellen under genomsnittlig tid för uttal (R2-R1
= 0,75 sekunder), avslöjar att dessa värden är orimliga. Detta betyder att mikrofonen
inte är tillräckligt känslig och att känsligheten måste skruvas upp.
LOGOS felkalibrering - SUMAB
9. Hur ändrar man mikrofonens känslighet?
Mikrofonens känslighet justeras enkelt med hjälp av volymkontrollen till höger i
kalibreringsfönstret. Känsligheten ökar när du drar spaken uppåt, medan den minskar
när du drar den nedåt. Prova dig fram tills du hittar den optimala inställningen för din
dator. När du har gjort detta en gång, kommer det endast att vara nödvändigt med
mindre justeringar för att anpassa kalibreringen efter den enskilda testpersonen.

Om du behöver utföra större ändringar i inställningarna, använder du knappen
Egenskaper. För en mera ingående förklaring, se bruksanvisningen för Logos och
filmen
:
LOGOS volymkontroll - SUMAB
10. När kan jag vara säker på att allt fungerar som det ska?
Om du har bekantat dig ordentligt med kalibreringsfönstret och kalibreringen liknar
vad du ser på bild 1, kan du känna dig helt trygg med att allt fungerar som det ska.
Du kan även dubbelkontrollera detta genom att se på reaktionstiderna under
deltesterna 3 och 4 i det detaljerade testprotokollet, jämför punkt 7 och 8 ovan.

www.logometrica.se
1 Comment
Susanne Skarenberg
8/10/2018 10:37:01

Detta tycker jag att det borde läggas mer tid på vid utbildningstillfället. Det är mycket information under denna dag som ska kommas ihåg. Vore önskvärt med en kort, mer pedagogisk genomgång av förberedelser och genomförande. Nu hamnar mycket fokus på vilka svårigheter som eleven uppvisar efter genomfört test.

Mvh Susanne Skarenbrg

Reply

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Prenumerera på bloggen

    Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:

    Om SUMAB

    Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder.

    Categories

    All
    ADHD
    Arbetsminne
    Autism
    Böcker
    Digital Tecknik
    Dyslexi
    Elevstöd
    Flerspråkighet
    ITPA 3
    Kurser
    Läsa
    LOGOS
    Magnes Matematikdiagnoser
    Matematik
    Matte
    Mobbning
    Nyanlända
    Pedagogisk Dokumentation
    Skolbarn
    Skolverket
    Speciallärare
    Specialpedagogik
    Språk
    Språk
    Språkstörning
    SPSM
    Stavning
    Träning
    Utbildning
    Utbildningshjälpmedel

    RSS Feed

    Archives

    January 2023
    December 2022
    November 2022
    September 2022
    August 2022
    January 2022
    November 2021
    July 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    January 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    February 2017
    January 2017
    October 2016
    September 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014


Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy