Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • PEDAGOGISK DOKUMENTATION
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
      • Magnes Matematikdiagnoser
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Utslagning av elever i matematik

26/2/2020

0 Comments

 
Elevernas prestationer sjunker i de flesta årskurser jämfört med 1977. Det stora undantaget är eleverna i årskurs 1.

Magnes matematikdiagnoser är 11 till antalet och genomgående snedfördelade. Tanken bakom detta är, att även elever med måttliga eller små kunskaper ska kunna lösa ett inte alltför ringa antal uppgifter. Ett syfte med 2018 års digitala version, förutom att normera diagnoserna, var att studera om grundskoleelevernas matematikkunskaper förbättrats på 41 år. Aldrig tidigare har grundskoleelevers matematikprestationer över 41 års tid och fyra läroplaner kunnat jämföras och analyseras. Denna studie torde i sin omfattning och uppläggning vida överträffa alla andra studier som gjorts för att belysa frågan om matematikkunskapernas egenskaper och kvalitet i grundskolan.
Bild
Den första studien, som gjordes 1977, följdes upp 1986, 2002 och nu i en digital version 2018. Över 3000 elever och närmare 90 lärare från skilda delar av vårt land har deltagit i 2018 års studie.
 
Huvudresultaten av de tidigare undersökningarna är, att det är ganska små olikheter i de matematiska färdigheterna mellan 1977 och 1986. 72 procent av uppgifterna 2018 löses på samma nivå som 1977. 23 procent löses sämre medan 5 procent löses bättre. När över 70 procent av uppgifterna löses på samma nivå idag som 1977, finns det inget entydigt stöd för påståendet att matematikkunskaperna generellt försämrats på 41 år. Det finns ingen anledning att misstänka att kunskapsstandarden har sjunkit för grundskoleeleverna som helhet. De stora förlorarna tycks vara de lägst presterande eleverna. Det förefaller vara den grupp som sänker resultatet mest för hela populationen. Vid bedömning av förändringar måste vi även ta ställning till vilken inverkan den ökade andelen elever med svenska som minoritetsspråk och skolgång i andra kulturer har på resultatet 2018 jämfört med de tidigare studierna. En rimlig tanke är att det haft en sänkande påverkan på resultatet för de lägst presterande eleverna och därmed även på totalresultatet.
 
Det är framför allt inom kategorin taluppfattning, naturliga tal och procentuppgifter som eleverna 2018 räknar sämre än 1977. Av räknesätten är det främst division som bereder högstadieeleverna problem.
 
Vid en jämförelse mellan de två senaste mätningarna 2002 och 2018 så har 26 procent av uppgifterna lösts sämre 2018 medan 14 procent lösts bättre. Även här har resultatet sjunkit hos dagens elever.
 
Flera diagnoser återkommer i mer än en årskurs. Diagnos 8 är speciellt intressant eftersom den följer elevernas färdighetsutveckling i sex årskurser från fyran t.o.m. nian. Den innehåller uppgifter som svarar mot de mest elementära basfärdigheterna i taluppfattning, geometri, mätning och de fyra räknesätten. Om en elev missar halva antalet uträkningar så har den eleven knappast en praktiskt användbar färdighet. Missarna är då alltför många för att kunna accepteras. Nästan var tredje elev i årskurs 4 misslyckas med att skriva tjugofemtusen med siffror men även var elfte elev i årskurs 9 misslyckas med detta. Nästan var femte elev, 18 procent, i årskurs 9 presterar på låg medelnivå för årskurs 4 på diagnos 8. Där kan man nästan tala om fem förlorade matematikår!
 
För första gången finns det nu alltså normer för matematikkunskaper för grundskolans alla årskurser vilket torde vara attraktivt för grundskolans lärare som därmed har matematiska kunskapsmått att förhålla sig till. Diagnoserna kan ges åt en hel klass åt gången, är självrättande och varje uppgift ger förslag på varför eleven svarat fel enligt Magne-Thörns unika kognitiva taxonomi.
 
Några resultat
  • Det är sjunkande genomsnitt från årskurs till årskurs för alla fyra undersökta åren.
  • Spridningen ökar från årskurs 1 till årskurs 9.
  • Det är eleverna med de allra lägsta resultaten som speciellt drabbas av denna systematiska nedgång.
  • De fyra läroplaner som funnits verkar inte ha haft någon inverkan på grundskoleelevernas matematikkunskaper.
 
Regeringen satsade via Skolverket 650 miljoner på att matematiklyftet skulle förbättra matematikkunskaperna, men enligt vår studie har det inte visat sig i ökade matematiska färdigheter mätt med Magnes matematikdiagnoser.
 
Skolans misslyckande med de lågpresterande eleverna blir social dynamit med betydande samhällskonsekvenser. Eleverna blir obehöriga att söka gymnasieskola och dess yrkesutbildningar och löper därför risk för utanförskap med utslagning från arbetsmarknad och kanske hänvisade till långvarigt bidragsberoende.
 
En fråga man ställer sig efter den här studien är varför produktionen av matematikkunskaper varit så dålig att prestationerna inte ökat under de 41 år som gått. Har skolforskningen varit så inriktad på elever med lässvårigheter att matematikforskningen blivit bortglömd? En docent talar t.o.m. om att lärarutbildningen nu ligger på högskolornas lågprishylla – billiga priser och låg kvalitet. Andelen docent- och professorskompetenta lärare inom lärarutbildningen är mycket låg. Och kanske är det utbildningen av lärare inom matematikområdet som fått minst utrymme?
 
Specialundervisningen i matematik, riktad till de lägst presterande, måste ges större utrymme för att generellt förbättra grundskoleelevernas matematikkunskaper. Tidigt insatta, intensiva och systematiska insatser krävs. Vad säger du?
 
Bengt Holmgren, Säffle UtvecklingsModell, lokalt projektansvarig för matematikstudierna
Leg psykolog, specialist i pedagogisk psykologi
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Prenumerera på bloggen

    Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:

    Om SUMAB

    Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder.

    Categories

    All
    ADHD
    Arbetsminne
    Autism
    Böcker
    Digital Tecknik
    Dyslexi
    Elevstöd
    Flerspråkighet
    ITPA 3
    Kurser
    Läsa
    LOGOS
    Magnes Matematikdiagnoser
    Matematik
    Matte
    Mobbning
    Nyanlända
    Pedagogisk Dokumentation
    Skolbarn
    Skolverket
    Speciallärare
    Specialpedagogik
    Språk
    Språk
    Språkstörning
    SPSM
    Stavning
    Träning
    Utbildning
    Utbildningshjälpmedel

    RSS Feed

    Archives

    January 2023
    December 2022
    November 2022
    September 2022
    August 2022
    January 2022
    November 2021
    July 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    January 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    February 2017
    January 2017
    October 2016
    September 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014


Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy