Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • PEDAGOGISK DOKUMENTATION
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
      • Magnes Matematikdiagnoser
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Prediktion av läsförmåga

19/6/2019

0 Comments

 
Professor Stefan Samuelsson har gjort en prediktion av läsförmåga. Den starkaste prediktorn till den tidiga läs- och skrivinlärningen är tidig skriftspråklig kompetens, dvs barns kännedom och kunskaper om skrift innan den formella läs- och skrivinlärningen startat.

Bokstavskännedom predicerar 25 procent av den tidiga läsförmågan.
Fonologisk medvetenhet predicerar 16-17 procent.
Rapid naming predicerar 14 procent.
Vokabulär och verbalt minne predicerar 10 procent vardera och grammatik/morfologi predicerar 9 procent.

Om man summerar de genomsnittliga sambanden så kan 84 procent av den tidiga läsförmågan prediceras, men eftersom det finns korrelation mellan de olika prediktorerna så stannar prediktionsförmågan på ungefär 57 procent.
 
Vad av detta mäts i ITPA-3 och Logos?

ITPA-3 - Sumab
LOGOS - Sumab
Rapid naming, bokstavskunskap, vokabulär, verbalt minne och fonologisk medvetenhet prövas i Logos fr.o.m. årskurs 2. Fr.o.m. förskoleklass prövas skriftspråklig kompetens, vokabulär, grammatik/morfologi, fonologisk medvetenhet och verbalt minne med ITPA-3.
 
Logos är ett rent dyslexitest medan ITPA-3 är ett test som prövar skriftspråklig kompetens både muntligt och skriftligt och ger således en djupare kunskap om elevens problem än Logos. De båda testen kompletterar varandra och båda borde ingå i en basutredning. Resultaten i Logos presenteras i percentiler medan resultaten i ITPA-3 presenteras såväl i percentiler som kvoter och stanine. I ITPA-3 visas dessutom resultaten i olika skalor som Generell språkförståelse, Skriftspråklig förståelse, Muntlig språkförståelse, Semantik, Grammatik, Fonologi, Stavning, Avkodning m.fl.skalor.
När man använder vårt analysprogram ITPA-3 utredningsanalys behöver man endast fylla i råpoäng, födelsedatum och testdag för att få standardpoäng, percentiler, kvoter och stanine ifylllda med automatik. Dessutom skapas två rapporter med analys av resultaten vilket spar mycket tid och energi för testledaren.
ITPA-3 Utredningsanlaysis - Sumab
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Prenumerera på bloggen

    Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:

    Om SUMAB

    Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder.

    Categories

    All
    ADHD
    Arbetsminne
    Autism
    Böcker
    Digital Tecknik
    Dyslexi
    Elevstöd
    Flerspråkighet
    ITPA 3
    Kurser
    Läsa
    LOGOS
    Magnes Matematikdiagnoser
    Matematik
    Matte
    Mobbning
    Nyanlända
    Pedagogisk Dokumentation
    Skolbarn
    Skolverket
    Speciallärare
    Specialpedagogik
    Språk
    Språk
    Språkstörning
    SPSM
    Stavning
    Träning
    Utbildning
    Utbildningshjälpmedel

    RSS Feed

    Archives

    January 2023
    December 2022
    November 2022
    September 2022
    August 2022
    January 2022
    November 2021
    July 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    January 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    February 2017
    January 2017
    October 2016
    September 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014


Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy