Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • PEDAGOGISK DOKUMENTATION
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
      • Magnes Matematikdiagnoser
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Prediktion av läsförmåga

19/6/2019

0 Kommentarer

 
Professor Stefan Samuelsson har gjort en prediktion av läsförmåga. Den starkaste prediktorn till den tidiga läs- och skrivinlärningen är tidig skriftspråklig kompetens, dvs barns kännedom och kunskaper om skrift innan den formella läs- och skrivinlärningen startat.

Bokstavskännedom predicerar 25 procent av den tidiga läsförmågan.
Fonologisk medvetenhet predicerar 16-17 procent.
Rapid naming predicerar 14 procent.
Vokabulär och verbalt minne predicerar 10 procent vardera och grammatik/morfologi predicerar 9 procent.

Om man summerar de genomsnittliga sambanden så kan 84 procent av den tidiga läsförmågan prediceras, men eftersom det finns korrelation mellan de olika prediktorerna så stannar prediktionsförmågan på ungefär 57 procent.
 
Vad av detta mäts i ITPA-3 och Logos?

ITPA-3 - Sumab
LOGOS - Sumab
Rapid naming, bokstavskunskap, vokabulär, verbalt minne och fonologisk medvetenhet prövas i Logos fr.o.m. årskurs 2. Fr.o.m. förskoleklass prövas skriftspråklig kompetens, vokabulär, grammatik/morfologi, fonologisk medvetenhet och verbalt minne med ITPA-3.
 
Logos är ett rent dyslexitest medan ITPA-3 är ett test som prövar skriftspråklig kompetens både muntligt och skriftligt och ger således en djupare kunskap om elevens problem än Logos. De båda testen kompletterar varandra och båda borde ingå i en basutredning. Resultaten i Logos presenteras i percentiler medan resultaten i ITPA-3 presenteras såväl i percentiler som kvoter och stanine. I ITPA-3 visas dessutom resultaten i olika skalor som Generell språkförståelse, Skriftspråklig förståelse, Muntlig språkförståelse, Semantik, Grammatik, Fonologi, Stavning, Avkodning m.fl.skalor.
När man använder vårt analysprogram ITPA-3 utredningsanalys behöver man endast fylla i råpoäng, födelsedatum och testdag för att få standardpoäng, percentiler, kvoter och stanine ifylllda med automatik. Dessutom skapas två rapporter med analys av resultaten vilket spar mycket tid och energi för testledaren.
ITPA-3 Utredningsanlaysis - Sumab
0 Kommentarer

Din kommentar kommer att publiceras när den har godkänts.


Lämna ett svar.

    Prenumerera på bloggen

    Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:

    Om SUMAB

    Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder.

    Categories

    Alla
    ADHD
    Arbetsminne
    Autism
    Böcker
    Digital Tecknik
    Dyslexi
    Elevstöd
    Flerspråkighet
    ITPA 3
    Kurser
    Läsa
    LOGOS
    Magnes Matematikdiagnoser
    Matematik
    Matte
    Mobbning
    Nyanlända
    Pedagogisk Dokumentation
    Skolbarn
    Skolverket
    Speciallärare
    Specialpedagogik
    Språk
    Språk
    Språkstörning
    SPSM
    Stavning
    Träning
    Utbildning
    Utbildningshjälpmedel

    RSS-flöde

    Archives

    Januari 2022
    November 2021
    Juli 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juni 2020
    Maj 2020
    April 2020
    Mars 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    Oktober 2019
    Augusti 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Maj 2019
    Mars 2019
    Januari 2019
    December 2018
    Oktober 2018
    Augusti 2018
    Maj 2018
    April 2018
    Mars 2018
    Februari 2018
    Oktober 2017
    September 2017
    Augusti 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    Oktober 2016
    September 2016
    Juni 2016
    Maj 2016
    April 2016
    Mars 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augusti 2015
    Maj 2015
    April 2015
    Mars 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014


Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy