Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • PEDAGOGISK DOKUMENTATION
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
      • Magnes Matematikdiagnoser
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Mobbning och otrygghet i skolan

1/8/2018

0 Kommentarer

 
I våren TTELA uppges att 40 procent av eleverna på lågstadiet, 10 elever i varje klass,  känner sig otrygga i skolan. Jag kan jämföra med Säffle skolförvaltnings studier 2003-2007 där vi under fem år belyste skolelevernas psykiska hälsa. 97 procent svarade då aldrig eller ibland på frågan om de kände sig oroliga när de var i skolan. Att ibland känna sig otrygg måste nog betraktas som normalt. Om 40 procent idag känner sig otrygga i skolan har det skett en oroväckande försämring av skolelevernas trygghet de senaste 10 åren.
 
Påståendet Andra mobbar mig besvarades i säfflestudierna med aldrig av 97,5 procent. TTELA redovisar att 5 procent av eleverna är mobbade. En fördubbling på 10 år.
 
Mobbning, kränkning eller förtal via SMS, chatt eller liknande hade i medier redan 2007 beskrivits som ett stort problem. Vi ställde då frågan till närmare 600 elever i årskurserna 7, 9 och Gy 2. 96 procent svarade aldrig eller någon enstaka gång. TTELA redovisar att var tredje elev idag utsätts för kränkningar via nätet.
Mobbning - SUMAB
Att svara aldrig på påståendet Jag tycker om min kropp är en mycket stark indikation på att det är en flicka som mår psykiskt mycket dåligt.

Detta är den absolut största gruppen i skolan som mår psykiskt dåligt.

Olika sätt att fråga ger olika resultat. I våra studier har eleverna själva tagit ställning till påståendena och besvarat dem med aldrig, ibland, ofta, alltid. De har således själva bedömt innebörden i frågorna och hur ofta något förekommit. Vi använde det normerade Becks ungdomsformulär och kunde då bedöma elevernas psykiska hälsa.
Jag frågar mig om de i TTELA redovisade höga frekvenstalen är behäftade med mätfel eller indikerar de att umgängesklimatet mellan ungdomarna markant försämrats de senaste 10 åren? Har skolungdomars empatiska förmåga kraftigt minskat sedan 2007? Är det så illa ställt bland dagens skolelever som TTELA redovisar?
 
Det är kanske hög tid för skolorna i området att själva se till att undersöka den psykiska hälsan hos sina skolelever, framförallt när kostnaderna enbart för mobbningen i Vänersborg beräknas till 2,3 miljoner i år och i Trollhättan till 3,4 miljoner. Om dessa summor behöver avsättas för mobbningsbekämpning varje år i 30 år måste man fråga sig, eller stiftelsen Friends, hur effektiva åtgärderna då är.

Har skolförvaltningarna avsatta pengar till det arbetet eller ifrågasätter man de i TTELA redovisade siffrorna? Och hur arbetar man med flickorna som aldrig tycker om sin kropp?
0 Kommentarer

Din kommentar kommer att publiceras när den har godkänts.


Lämna ett svar.

    Prenumerera på bloggen

    Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:

    Om SUMAB

    Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder.

    Categories

    Alla
    ADHD
    Arbetsminne
    Autism
    Böcker
    Digital Tecknik
    Dyslexi
    Elevstöd
    Flerspråkighet
    ITPA 3
    Kurser
    Läsa
    LOGOS
    Magnes Matematikdiagnoser
    Matematik
    Matte
    Mobbning
    Nyanlända
    Pedagogisk Dokumentation
    Skolbarn
    Skolverket
    Speciallärare
    Specialpedagogik
    Språk
    Språk
    Språkstörning
    SPSM
    Stavning
    Träning
    Utbildning
    Utbildningshjälpmedel

    RSS-flöde

    Archives

    Januari 2022
    November 2021
    Juli 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juni 2020
    Maj 2020
    April 2020
    Mars 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    Oktober 2019
    Augusti 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Maj 2019
    Mars 2019
    Januari 2019
    December 2018
    Oktober 2018
    Augusti 2018
    Maj 2018
    April 2018
    Mars 2018
    Februari 2018
    Oktober 2017
    September 2017
    Augusti 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    Oktober 2016
    September 2016
    Juni 2016
    Maj 2016
    April 2016
    Mars 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augusti 2015
    Maj 2015
    April 2015
    Mars 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014


Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy