Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • PEDAGOGISK DOKUMENTATION
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
      • Magnes Matematikdiagnoser
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Hur får jag föräldrarna med på tåget?

25/11/2022

0 Comments

 
Picture
Att hjälpa en elev med skriv- och lässvårigheter kan vara en utmaning. Men att få skola och föräldrar att gemensamt dra åt samma håll är ofta det som är svårast. Inte minst om föräldrarna motsätter sig en utredning. 

Hur presenterar man behovet av en utredning för barn och föräldrar?
– Om man som “expert” eller “auktoritet” berättar att man är bekymrad  och vill hjälpa barnet så brukar det enligt min erfarenhet gå bra. Om man säger, “Jag ser det här och jag är bekymrad” samtidigt som man förmedlar att vi  vet hur vi kan hjälpa barnet fungerar det oftast , säger logoped Elisabeth Miske.

Elisabeth Miske har arbetat som logoped sedan 1979. Det var innan det fanns några tekniska hjälpmedel för läs- och skrivsvårigheter. Hon vet att det ibland kan vara svårt att presentera ett barns behov av en utredning för föräldrar. Speciellt om föräldrarna själv haft utmaningar. 
– Det kan vara komplicerat  men när det gäller läs- och skriv så är de flesta med på noterna. Det är viktigt att komma ihåg att föräldrarna är de som bestämmer och de som känner sina barn allra bäst, säger Elisabeth Miske och poängterar att föräldrar överallt för det mesta vill sina barn väl.
 
– Om föräldrar agerar krävande eller är arga så kan det vara ett tecken på att de egentligen är ledsna. Eller att de känner sig påhoppade och kritiserade. Var ärlig som pedagog, säg att du är bekymrad och att du inte vill stå ensam i bedömningen. 

Hur mycket ska man pusha om föräldrarna motsätter sig? 
– Återkom om ämnet vid utvecklingssamtal, helst utan att barnet är med,  och extrainsatta samtal. Gör det upprepade gånger och adressera även eventuella  omkringliggande svårigheter. Om du går långsamt och försiktigt fram så går det i regel bra. 

Slutligen, vad bör man tänka på?
– Som pedagog behöver man vara inkännande. Det viktigaste att tänka på är att aldrig göra behovet av en utredning till ett ställningskrig mellan föräldrar och skola.


0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Prenumerera på bloggen

    Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:

    Om SUMAB

    Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder.

    Categories

    All
    ADHD
    Arbetsminne
    Autism
    Böcker
    Digital Tecknik
    Dyslexi
    Elevstöd
    Flerspråkighet
    ITPA 3
    Kurser
    Läsa
    LOGOS
    Magnes Matematikdiagnoser
    Matematik
    Matte
    Mobbning
    Nyanlända
    Pedagogisk Dokumentation
    Skolbarn
    Skolverket
    Speciallärare
    Specialpedagogik
    Språk
    Språk
    Språkstörning
    SPSM
    Stavning
    Träning
    Utbildning
    Utbildningshjälpmedel

    RSS Feed

    Archives

    January 2023
    December 2022
    November 2022
    September 2022
    August 2022
    January 2022
    November 2021
    July 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    January 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    February 2017
    January 2017
    October 2016
    September 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014


Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy