Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • PEDAGOGISK DOKUMENTATION
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
      • Magnes Matematikdiagnoser
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Fridolin lovar mer resurser och fler Specialpedagoger, nu är det upp till bevis Gustav. 

17/2/2015

0 Comments

 
Sveriges lärare ska få ägna sin tid åt sitt arbete, att ge varje elev det stöd hon eller han behöver för att klara skolan och kunna växa till att bli den människa man vill vara. Svensk skola har större utmaningar än att skoldebatten ska fastna i ständiga diskussioner om betygsåldern. Därför är det bra att vi nu kommit överens om att betygsåldern ligger fast och att reformer som görs i skolan ska vara förankrade i forskning och bland dem som arbetar i skolan.

De bästa skolsystemen i världen kännetecknas av att politiken gör upp om skolans förutsättningar i bred enighet. Då vet rektorer och lärare att det som sägs i dag gäller också i morgon. När OECD nu djupgranskar svensk skola är det också detta de efterfrågar från oss: tydlighet, ansvar för professionen och långsiktighet.

Sedan regeringen tillträdde har vi varit tydliga med att vi vill skapa arbetsro för skolan genom långsiktiga överenskommelser. När så många elever lämnar nionde klass utan att kunna gå vidare till gymnasiet är det tid för ansvar, snarare än konflikt. Det kräver att man är beredd att mötas också i de frågor där man från början inte tycker lika.

Överenskommelsen innebär att betygsåldern ligger fast, skollagen ändras inte. Däremot kan skolor där ledning, lärare och föräldrar vill ansöka om att delta i försök med tidigare betyg. Försöket får omfatta högst 100 av Sveriges knappt 5000 grundskolor. Som lärare, rektor eller elev kan man alltså nu vara trygg med att om man går eller arbetar på en skola där man inte själva vill sänka betygsåldern så kommer det heller inte att ske.

Den här överenskommelsen öppnar för fortsatta samtal på skolans område. Det är välkommet.

Om betygsfrågan nu kan avföras från agendan, finns större utmaningar med starkt forskningsstöd att ta tag i:

1. Tidigt stöd. Elever som behöver extra stöd ska få det i tid. Men i dag ger vi mest dokumenterat särskilt stöd först i nionde klass. För att ändra det investerar regeringen i mindre barngrupper på förskolan, fler anställda i de tidiga åren och bättre villkor för speciallärare. Vi vill samarbeta med oppositionen om obligatorisk förskoleklass och en läsa-skriva-räkna-garanti i de tidigare åren.

2. Attraktiviteten i läraryrket. För att alla elever ska möta kompetenta och engagerade lärare krävs att fler vill bli lärare och att fler stannar i yrket. Regeringen kommer satsa på att minska lärares administrativa arbetsbörda och vi är nu överens med oppositionen om att minska antalet nationella prov. Samtidigt har regeringen inlett samtal med parterna om gemensamt ansvar för höjda lärarlöner.

3. Jämlikheten i skolsystemet. De länder som lyckats vända sjunkande resultat har satsat på elever och skolor med störst utmaningar. I Sverige ökar ojämlikheten i skolan samtidigt som resultaten sjunker. För att vända det får Skolverket mandat att sluta avtal med huvudmän om skolutveckling på enskilda skolor och vi satsar på det som är allra viktigast för de elever som inte har allt gratis hemifrån som fritidshem, skolbibliotek och elevhälsa.

Det här är en prioritering med starkt stöd i modern forskning om vad som bygger ett bra skolsystem. När vi äntligen kommit överens i betygsfrågan är det dags att vi fokuserar på det som verkligen kan göra skillnad på riktigt.

Gustav Fridolin

Utbildningsminister (MP)

0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Prenumerera på bloggen

    Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:

    Om SUMAB

    Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder.

    Categories

    All
    ADHD
    Arbetsminne
    Autism
    Böcker
    Digital Tecknik
    Dyslexi
    Elevstöd
    Flerspråkighet
    ITPA 3
    Kurser
    Läsa
    LOGOS
    Magnes Matematikdiagnoser
    Matematik
    Matte
    Mobbning
    Nyanlända
    Pedagogisk Dokumentation
    Skolbarn
    Skolverket
    Speciallärare
    Specialpedagogik
    Språk
    Språk
    Språkstörning
    SPSM
    Stavning
    Träning
    Utbildning
    Utbildningshjälpmedel

    RSS Feed

    Archives

    January 2023
    December 2022
    November 2022
    September 2022
    August 2022
    January 2022
    November 2021
    July 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    October 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    January 2019
    December 2018
    October 2018
    August 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    February 2017
    January 2017
    October 2016
    September 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014


Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy