Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Fridolin lovar mer resurser och fler Specialpedagoger, nu är det upp till bevis Gustav. 

17/2/2015

0 Kommentarer

 
Sveriges lärare ska få ägna sin tid åt sitt arbete, att ge varje elev det stöd hon eller han behöver för att klara skolan och kunna växa till att bli den människa man vill vara. Svensk skola har större utmaningar än att skoldebatten ska fastna i ständiga diskussioner om betygsåldern. Därför är det bra att vi nu kommit överens om att betygsåldern ligger fast och att reformer som görs i skolan ska vara förankrade i forskning och bland dem som arbetar i skolan.

De bästa skolsystemen i världen kännetecknas av att politiken gör upp om skolans förutsättningar i bred enighet. Då vet rektorer och lärare att det som sägs i dag gäller också i morgon. När OECD nu djupgranskar svensk skola är det också detta de efterfrågar från oss: tydlighet, ansvar för professionen och långsiktighet.

Sedan regeringen tillträdde har vi varit tydliga med att vi vill skapa arbetsro för skolan genom långsiktiga överenskommelser. När så många elever lämnar nionde klass utan att kunna gå vidare till gymnasiet är det tid för ansvar, snarare än konflikt. Det kräver att man är beredd att mötas också i de frågor där man från början inte tycker lika.

Överenskommelsen innebär att betygsåldern ligger fast, skollagen ändras inte. Däremot kan skolor där ledning, lärare och föräldrar vill ansöka om att delta i försök med tidigare betyg. Försöket får omfatta högst 100 av Sveriges knappt 5000 grundskolor. Som lärare, rektor eller elev kan man alltså nu vara trygg med att om man går eller arbetar på en skola där man inte själva vill sänka betygsåldern så kommer det heller inte att ske.

Den här överenskommelsen öppnar för fortsatta samtal på skolans område. Det är välkommet.

Om betygsfrågan nu kan avföras från agendan, finns större utmaningar med starkt forskningsstöd att ta tag i:

1. Tidigt stöd. Elever som behöver extra stöd ska få det i tid. Men i dag ger vi mest dokumenterat särskilt stöd först i nionde klass. För att ändra det investerar regeringen i mindre barngrupper på förskolan, fler anställda i de tidiga åren och bättre villkor för speciallärare. Vi vill samarbeta med oppositionen om obligatorisk förskoleklass och en läsa-skriva-räkna-garanti i de tidigare åren.

2. Attraktiviteten i läraryrket. För att alla elever ska möta kompetenta och engagerade lärare krävs att fler vill bli lärare och att fler stannar i yrket. Regeringen kommer satsa på att minska lärares administrativa arbetsbörda och vi är nu överens med oppositionen om att minska antalet nationella prov. Samtidigt har regeringen inlett samtal med parterna om gemensamt ansvar för höjda lärarlöner.

3. Jämlikheten i skolsystemet. De länder som lyckats vända sjunkande resultat har satsat på elever och skolor med störst utmaningar. I Sverige ökar ojämlikheten i skolan samtidigt som resultaten sjunker. För att vända det får Skolverket mandat att sluta avtal med huvudmän om skolutveckling på enskilda skolor och vi satsar på det som är allra viktigast för de elever som inte har allt gratis hemifrån som fritidshem, skolbibliotek och elevhälsa.

Det här är en prioritering med starkt stöd i modern forskning om vad som bygger ett bra skolsystem. När vi äntligen kommit överens i betygsfrågan är det dags att vi fokuserar på det som verkligen kan göra skillnad på riktigt.

Gustav Fridolin

Utbildningsminister (MP)

0 Kommentarer



Lämna ett svar.

    Prenumerera på bloggen

    Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:

    Om SUMAB

    Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder.

    Archives

    Oktober 2019
    Augusti 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Maj 2019
    Mars 2019
    Januari 2019
    December 2018
    Oktober 2018
    Augusti 2018
    Maj 2018
    April 2018
    Mars 2018
    Februari 2018
    Oktober 2017
    September 2017
    Augusti 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    Oktober 2016
    September 2016
    Juni 2016
    Maj 2016
    April 2016
    Mars 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augusti 2015
    Maj 2015
    April 2015
    Mars 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014

    Categories

    Alla
    ADHD
    Arbetsminne
    Autism
    Böcker
    Digital Tecknik
    Dyslexi
    Elevstöd
    Flerspråkighet
    ITPA 3
    Kurser
    Läsa
    LOGOS
    Matematik
    Matte
    Mobbning
    Nyanlända
    Skolbarn
    Skolverket
    Speciallärare
    Specialpedagogik
    Språk
    Språkstörning
    SPSM
    Stavning
    Träning
    Utbildning
    Utbildningshjälpmedel

    RSS-flöde


Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy