Åtgärder för elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter
Träning av språk, läsning och skrivning
Lundberg, I., Rydkvist, M. & Strid, A. (2018) Bornholmsmodellen: Språklekar i förskoleklass. Natur och Kultur.
Druid Glentow, B. (2006) Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter. Metodisk handbok. Natur & Kultur.
Elbro, C. m.fl. (2018) Lära barn att läsa. LegiLexi Stiftelse. Finns även som e-bok.
Fridolfsson, I. (2020) Grunderna i läs- och skrivinlärning. Studentlitteratur.
Fridolfsson, I. (2019) Vallmomodellen – Balanserad läs- och skrivinlärning. Studentlitteratur.
Hallin, A. E. (2019) Förstå och arbeta med språkstörning. Natur och Kultur.
Kompensation, bildstöd m.m.
Aspeflo, U. & Almsenius, E. (2019) I relation till lärande – kommunikationsstöd i undervisningen. Aspeflo och Klamas AB.
Eklöf, E. & Kristensson, J. (2017) Alternativa lärverktyg – Digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling. Natur och Kultur.
Heide, E.-L. (2019) Bättre samspel med socialt bildstöd – Handbok för förskola och skola. Studentlitteratur.
Länkar
Logopedeniskolan.se – en blogg om språk-, läs- och skrivsvårigheter och assisterande teknik Legilexi.org - LegiLexi är en icke vinstdrivande stiftelse med visionen att alla barn ska lära sig att läsa ordentligt under lågstadiet i svenska skolan Sprakforskning.se – en sida av logopeden, forskaren och föreläsaren Anna Eva Hallin.
Missa inte det senaste inlägget på forskningsbloggen - sprakforskning.se - med titeln - Behöver vår definition av dyslexi uppdateras? https://www.sprakforskning.se/forskningsbloggen2/2020/6/11/dyslexidefinition