Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Rätt digital teknik förbättrar elevernas resultat

16/6/2016

0 Kommentarer

 
Elva kommuner deltar i ett projekt, 'Skriva sig till lärande', STL, där lärare utbildas för att förmedla metoden vidare till sina kollegor. Metoden bygger på att eleverna får kontinuerlig återkoppling från sina klasskamrater och lärare för att steg för steg kunna förbättra sina resultat. Forskarna Agneta Agelii Genlott och Åke Grönlund har använt de nationella proven i årskurs 3 för att kunna bedöma och jämföra resultaten från tre grupper av elever.

I studien jämförde man
  1. traditionell undervisning med en grupp elever som
  2. hade tillgång till datorer utan återkoppling och formativt lärande och en grupp som
  3. använde digital teknik och fick kontinuerlig, formativ återkoppling.

Forskarnas fann, att eleverna i den sistnämnda gruppen fick nästan 20 procent bättre resultat i skolämnena jämfört med de andra grupperna. Gruppen b) som hade tillgång till digital teknik men som inte hade någon tydlig struktur för att integrera tekniken fick det svagaste resultatet.
Ny teknik ger alltså inte med automatik bättre resultat utan kan t.o.m. ha motsatt effekt. Om digital teknik däremot används på ett sätt som gynnar lärandefaktorer så kan den fungera som en effektiv hävstång för lärande.

http://skolvarlden.se/artiklar/larare-kan-forlora-loven-med-nytt-arbetssatt

0 Kommentarer



Lämna ett svar.

    Prenumerera på bloggen

    Att klicka på 'Skicka' bekräfta att vi får spara och kontakta er via den epostadress ni uppgivit:

    Om SUMAB

    Ett familjeägt företag som sedan 1982 ordnar kurser/föreläsning för specialpedagoger, speciallärare, skolpsykologer och logopeder.

    Archives

    Oktober 2019
    Augusti 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Maj 2019
    Mars 2019
    Januari 2019
    December 2018
    Oktober 2018
    Augusti 2018
    Maj 2018
    April 2018
    Mars 2018
    Februari 2018
    Oktober 2017
    September 2017
    Augusti 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    Oktober 2016
    September 2016
    Juni 2016
    Maj 2016
    April 2016
    Mars 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augusti 2015
    Maj 2015
    April 2015
    Mars 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014

    Categories

    Alla
    ADHD
    Arbetsminne
    Autism
    Böcker
    Digital Tecknik
    Dyslexi
    Elevstöd
    Flerspråkighet
    ITPA 3
    Kurser
    Läsa
    LOGOS
    Matematik
    Matte
    Mobbning
    Nyanlända
    Skolbarn
    Skolverket
    Speciallärare
    Specialpedagogik
    Språk
    Språkstörning
    SPSM
    Stavning
    Träning
    Utbildning
    Utbildningshjälpmedel

    RSS-flöde


Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy