Professor Stefan Samuelsson har gjort en prediktion av läsförmåga. Den starkaste prediktorn till den tidiga läs- och skrivinlärningen är tidig skriftspråklig kompetens, dvs barns kännedom och kunskaper om skrift innan den formella läs- och skrivinlärningen startat.
Bokstavskännedom predicerar 25 procent av den tidiga läsförmågan.
Fonologisk medvetenhet predicerar 16-17 procent.
Rapid naming predicerar 14 procent.
Vokabulär och verbalt minne predicerar 10 procent vardera och grammatik/morfologi predicerar 9 procent.
Om man summerar de genomsnittliga sambanden så kan 84 procent av den tidiga läsförmågan prediceras, men eftersom det finns korrelation mellan de olika prediktorerna så stannar prediktionsförmågan på ungefär 57 procent.
Vad av detta mäts i ITPA-3 och Logos?
Rapid naming, bokstavskunskap, vokabulär, verbalt minne och fonologisk medvetenhet prövas i Logos fr.o.m. årskurs 2. Fr.o.m. förskoleklass prövas skriftspråklig kompetens, vokabulär, grammatik/morfologi, fonologisk medvetenhet och verbalt minne med ITPA-3.
Logos är ett rent dyslexitest medan ITPA-3 är ett test som prövar skriftspråklig kompetens både muntligt och skriftligt och ger således en djupare kunskap om elevens problem än Logos. De båda testen kompletterar varandra och båda borde ingå i en basutredning. Resultaten i Logos presenteras i percentiler medan resultaten i ITPA-3 presenteras såväl i percentiler som kvoter och stanine. I ITPA-3 visas dessutom resultaten i olika skalor som Generell språkförståelse, Skriftspråklig förståelse, Muntlig språkförståelse, Semantik, Grammatik, Fonologi, Stavning, Avkodning m.fl.skalor.
När man använder vårt analysprogram ITPA-3 utredningsanalys behöver man endast fylla i råpoäng, födelsedatum och testdag för att få standardpoäng, percentiler, kvoter och stanine ifylllda med automatik. Dessutom skapas två rapporter med analys av resultaten vilket spar mycket tid och energi för testledaren.
Comentários