top of page

Undersökningar

Säffle UtvecklingsModell under ledning av Bengt Holmgren har under åren 2003-2007 genomfört en stor uppföljningsstudie av skolelevers psykiska hälsa från årskurs 3 i grundskolan t.o.m. årskurs 3 på gymnasiet. Vi har också genomfört den kanske största svenska longitudinella undersökningen av grundskolelevers matematiska kunskapers utveckling med start 1978 och uppföljningar 1986 och 2002. Dessa studier har väckt stort intresse och presenterats på såväl DN debatt som på matematiska internationella symposier.

Klicka på någon av länkarna nedan för att ladda ner en undersökning.

Undersökningarna finns som pdf-filer. Undersökningarna med Becks Ungdomsformulär omfattar 5 år och torde sakna motstycke i Sverige. Närmare 2000 elever från årskurs 3 på lågstadier och t.o.m. årskurs 3 i gymnasieskolan har varje år tagit ställning till påståenden om sin psykiska hälsa. Årskurserna 7, 9 och Gy 2 har dessutom besvarat frågor om alkohol, narkotika, rökning m.m.

Undersökningen Matematikkunskaper i långtidsstudie avser matematikkunskaper prövade med samma matematikprov 1978, 1986 och 2002. De har nationellt och internationellt presenterats som Medelstastudierna. Medelsta är alltså Säffle. Även dessa studier torde sakna motsvarighet i omfattning och tidsutsträckning i Sverige.

Beck Säffle 2003

Beck Säffle 2003

Beck och ANT Säffle 2006

Beck och Ant Säffle

Beck och ANT Säffle 2005

Bengt Holmgren Specialpedagog

Beck och ANT Säffle 2004

Långtidsstudie av MAGNES

Beck och ANT Säffle 2007

Matematikkunskaper i longitudinell studie

H5-prov gjorda i Säffle i februari 1987

skolelevers psykiska hälsa

Matematikkunskaper i longitudinell studie

Säffle Utvecklingsmodell Studie
bottom of page