Specifika räknesvårigheter & dyskalkyli: halvdagskurs
Aktuellt om forskningsläge, utredning av räknesvårigheter, diagnostik och åtgärder, samt begynnande samarbete mellan specialpedagogisk matematikdidaktik och logopedisk utredningspraktik.
Ta del av aktuell kunskap om diagnosen Specifika räknesvårigheter (dyskalkyli) från en av landets mest erfarna utredare. Kursen fokuserar på definitioner av dyskalkyli och viktiga kännetecken på diagnosen, det aktuella forskningsläget kring dyskalkyli som fenomen, metoder för utredning och diagnostik samt åtgärder/intervention för elever med stora räknesvårigheter. Du får också veta mer om ett begynnande samarbete mellan logopedisk utredningspraktik och specialpedagogisk matematikdidaktik till gagn för elever med räkne- och matematiksvårigheter.
Under kursen ges deltagarna möjlighet att utveckla sin förståelse av matematiska inlärningssvårigheter, då det matematikdidaktiska perspektivet kompletteras med ett kliniskt logopediskt och neurovetenskapligt perspektiv. Vi diskuterar på ett anonymiserat sätt autentiska fallbeskrivningar. Samarbete och erfarenhetsutbyte mellan deltagarna uppmuntras för att främja en djupare inlärning och förståelse.
Kursen vänder sig till speciallärare i matematik, specialpedagoger, matematiklärare, logopeder och andra yrkesverksamma som arbetar med elever med inlärningssvårigheter i matematik, inklusive dyskalkyli. Målet är att ge deltagarna verktyg och kunskaper för att fördjupa sin förståelse av det mångfacetterade fenomenet matematiksvårigheter.
Kursledare: Jonas Walfridsson, Logoped, utredare och föreläsare inom dyskalkyli.
Kurskostnad: 1900 sek exkl moms. Kurserna börjar kl.09,00 och slutar 12,00.
Fler tider och orter kan bli aktuella på begäran.
Klicka på BOKA för att anmäla sig till kursen.