Vår studie med Magnes matematikdiagnoser visar att matematikkunskaperna för elever på medel eller hög nivå inte nämnvärt förändrats sedan 1977. De stora förlorarna är de elever som presterar lägst, vilket pekar på ett stort behov av speciallärare med matematik som inriktning. Diagnoserna syftar till att identifiera de elever som är lågpresterande i matematik och i behov av särskilda undervisningsinsatser.
Diagnoserna finns för hela grundskolan. Diagnos 8 finns från årskurs 4 t.o.m. årskurs 9. På den diagnosen presterade 18 procent av eleverna i årskurs 9 som en genomsnittlig fjärdeklassare. Fem förlorade matematikår!
Vi presenterar Magnes digitala, självrättande matematikdiagnoser för grundskolan med nya normer baserade på 3000 elever.
Hur använder man Magnes Matematikdiagnoser från SUMAB för att utreda svårigheter och hur hjälper man elever i svårigheter med matte?
Klicka på knappen för att läsa mer och anmäla dig till kursen.