Att hjälpa en elev med skriv- och lässvårigheter kan vara en utmaning. Men att få skola och föräldrar att gemensamt dra åt samma håll är ofta det som är svårast. Inte minst om föräldrarna motsätter sig en utredning.
Hur presenterar man behovet av en utredning för barn och föräldrar?
– Om man som “expert” eller “auktoritet” berättar att man är bekymrad och vill hjälpa barnet så brukar det enligt min erfarenhet gå bra. Om man säger, “Jag ser det här och jag är bekymrad” samtidigt som man förmedlar att vi vet hur vi kan hjälpa barnet fungerar det oftast , säger logoped Elisabeth Miske.
Elisabeth Miske har arbetat som logoped sedan 1979. Det var innan det fanns några tekniska hjälpmedel för läs- och skrivsvårigheter. Hon vet att det ibland kan vara svårt att presentera ett barns behov av en utredning för föräldrar. Speciellt om föräldrarna själv haft utmaningar.
– Det kan vara komplicerat men när det gäller läs- och skriv så är de flesta med på noterna. Det är viktigt att komma ihåg att föräldrarna är de som bestämmer och de som känner sina barn allra bäst, säger Elisabeth Miske och poängterar att föräldrar överallt för det mesta vill sina barn väl.
– Om föräldrar agerar krävande eller är arga så kan det vara ett tecken på att de egentligen är ledsna. Eller att de känner sig påhoppade och kritiserade. Var ärlig som pedagog, säg att du är bekymrad och att du inte vill stå ensam i bedömningen.
Hur mycket ska man pusha om föräldrarna motsätter sig?
– Återkom om ämnet vid utvecklingssamtal, helst utan att barnet är med, och extrainsatta samtal. Gör det upprepade gånger och adressera även eventuella omkringliggande svårigheter. Om du går långsamt och försiktigt fram så går det i regel bra.
Slutligen, vad bör man tänka på?
– Som pedagog behöver man vara inkännande. Det viktigaste att tänka på är att aldrig göra behovet av en utredning till ett ställningskrig mellan föräldrar och skola.
Comments