top of page

Åtgärder efter utredning - litteratur och länktips

Efter avslutad utredning av språk, läsning och skrivning är det viktigt att föreslå adekvata åtgärder. Åtgärderna bör omfatta både träning och kompensation för svårigheterna. I yngre åldrar bör inslaget av träning vara störst. Med stigande ålder läggs sedan alltmer fokus på kompensation. Redan från början bör dock kompensation i form av assisterande teknik (alternativa lärverktyg) finnas med bland åtgärderna.


Åtgärder för elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter


Åtgärder för elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter

Nedan ges några förslag på litteratur och länkar som är användbara vid planering och genomförande av åtgärder.


Träning av språk, läsning och skrivning

  • Lundberg, I., Rydkvist, M. & Strid, A. (2018) Bornholmsmodellen: Språklekar i förskoleklass. Natur och Kultur.

  • Druid Glentow, B. (2006) Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter. Metodisk handbok. Natur & Kultur.

  • Elbro, C. m.fl. (2018) Lära barn att läsa. LegiLexi Stiftelse. Finns även som e-bok.

  • Fridolfsson, I. (2020) Grunderna i läs- och skrivinlärning. Studentlitteratur.

  • Fridolfsson, I. (2019) Vallmomodellen – Balanserad läs- och skrivinlärning. Studentlitteratur.

  • Hallin, A. E. (2019) Förstå och arbeta med språkstörning. Natur och Kultur.


Kompensation, bildstöd m.m.

  • Aspeflo, U. & Almsenius, E. (2019) I relation till lärande – kommunikationsstöd i undervisningen. Aspeflo och Klamas AB.

  • Eklöf, E. & Kristensson, J. (2017) Alternativa lärverktyg – Digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling. Natur och Kultur.

  • Heide, E.-L. (2019) Bättre samspel med socialt bildstöd – Handbok för förskola och skola. Studentlitteratur.


Länkar

Logopedeniskolan.se – en blogg om språk-, läs- och skrivsvårigheter och assisterande teknik

Legilexi.org - LegiLexi är en icke vinstdrivande stiftelse med visionen att alla barn ska lära sig att läsa ordentligt under lågstadiet i svenska skolan

Sprakforskning.se – en sida av logopeden, forskaren och föreläsaren Anna Eva Hallin.


Missa inte det senaste inlägget på forskningsbloggen - sprakforskning.se - med titeln - Behöver vår definition av dyslexi uppdateras? https://www.sprakforskning.se/forskningsbloggen2/2020/6/11/dyslexidefinition

Comments


bottom of page