ESSENCE - Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations. ESSENCE är ett begrepp Gillbergcentrum vid Sahlgrenska Akademin använder som handlar om barn med olika grader av förseningar eller avvikelser i sin utveckling. Det kan vara intellektuella svårigheter, ADHD, språksvårigheter, kommunikationssvårigheter m.m. och det finns symtom i sådan grad att de medför behov av bedömning och utredning.
Ofta finns det en överlappning mellan olika svårigheter men ofta presenteras endast ett symtom som t.ex. språkstörning eller uppmärksamhetssvårigheter.
ADHD definieras som stora svårigheter att styra uppmärksamhet, aktivitet och impulser. Där finns tre undergrupper:
En form med framför allt uppmärksamhetsproblem.
En form med överaktivitet, rastlöshet och impulsivitet.
En kombinerad form.
Elever med ADHD riskerar att underprestera i förhållande till sin intelligens. Brister i impulskontroll medför även risk för att hamna i situationer där man inte tänkt igenom konsekvenserna av sitt handlande. Ungefär 6 procent bedöms ha ADHD
För elever med Autistiska drag handlar svårigheterna bl.a. om sociala och kommunikativa färdigheter och att förstå hur andra tänker. Det handlar även om att beteenden och intressen blir begränsade. Hos många finns även en sensorisk överkänslighet. Ungefär 1 procent bedöms finnas inom autismspektrat.
Intellektuella svårigheter handlar om elever med svag teoretisk begåvning. I IK-intervallet 70-84 finns ca 13-14 procent av alla elever. En stor andel av dessa kommer inte att klara godkänt i de ämnen som krävs för att komma in på de nationella gymnasieprogrammen. Inom IK-intervallet under 70, som är gränsen för särskola, finns drygt 2 procent.
Vid beskrivningar av språkstörningar används ofta pyramidmodellen med 5 avsnitt. Nerifrån basen och upp till toppen ligger Pragmatik, Semantik, Morfologi, Syntax och överst Fonologi.
Pragmatik handlar om språkanvändning, turtagning, att hålla den röda tråden i ett samtal, ögonkontakt m.m. Semantik handlar om ordförråd, begrepp. Morfologi handlar om hur orden böjs - plural, tempus m.m. Syntax är hur orden fogas samman och Fonologi är språkljud, språkmelodi, betoningar. Prevalensen är ca 2 procent.
5-8 procent av eleverna bedöms ha specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi och ytterligare 10-11 procent ha allmänna läs- och skrivsvårigheter. Utifrån Simple View of Reading, en användbar modell för beskrivning av lässvårigheter, finns tre typer av lässvårigheter:
Svag avkodningsförmåga men god hörförståelse - specifika avkodningssvårigheter, dyslexi.
God avkodning men svag hörförståelse - specifika förståelsesvårigheter/språkstörning.
Svag avkodningsförmåga och svag hörförståelse - allmänna läs- och skrivsvårigheter.
Statistiskt sett så har en elev i varje klass ADHD, ytterligare en har dyslexi och två har allmänna läs- och skrivsvårigheter och ett par har svårigheter med matematik. Två elever i klassen har intellektuella svårigheter. Eftersom det finns en betydande samvariation så kan det vara rimligt anta att 2-3 elever i varje klass har stort behov av särskilda anpassningar. Inom en specialpedagogs/speciallärares område finns det dessutom elever som har språkstörningar, autism, känner sig mobbade, mår psykiskt dåligt. Listan kan göras ännu längre så det är lätt att inse vilka enorma utmaningar pedagogerna står inför. Kontinuerlig fortbildning inom alla dessa skilda områden är en förutsättning för lärares och elevers välmående
Коментарі