Många minoritetsspråkiga elever börjar sin skolgång i Sverige med begränsade kunskaper i svenska språket. De står inför en formidabel utmaning när de ska tillägna sig både skolkunskaper och det svenska språket. Det innebär även stora utmaningar för lärarna när de ska tillrättalägga undervisningen för eleverna så att de får de nödvändiga skolkunskaperna.
Forskare har funnit att det tar 5-7 år att utveckla de språkliga färdigheter som är en förutsättning för framgång i skolans ämnen och att lära sig skolans undervisningsspråk tillräckligt bra för att kunna delta på samma nivå som eleverna som har svenska som modersmål.
När det gäller läsning så bemästras ofta den tekniska sidan snabbt men många når sällan den nivå i läsförståelse som eleverna med svenska som modersmål gör.
Mellan 5-6 procent av majoritetsspråkiga elever beräknas ha dyslexi och ytterligare 10-11 procent allmänna läs- och skrivsvårigheter. International Adult Literacy Survey fann att 11-15 procent av vuxna majoritetsspråkiga i de nordiska länderna kunde klassificeras som lässvaga med betydande svårigheter i ordavkodning. Av de med minoritetsspråklig bakgrund beräknas 30-50 procent ha lässvårigheter.
Comments