Säffle UtvecklingsModell AB
  • Hem
  • Kurser
    • ITPA-3 >
      • ITPA-3 kurser
      • ITPA-3 tolkning
    • LOGOS >
      • LOGOS kurser
      • LOGOS tolkning
      • LOGOS information >
        • LOGOS certifieringsrapporter
    • MAGNES >
      • MAGNES kurser
    • I er kommun
  • Verktyg
    • ITPA-3 Utredningsanalys >
      • Hjälp - ITPA-3 Utredningsanalys
    • Magnes Matematikdiagnoser >
      • Mer info om Magnes
      • Beställ Magnes
      • Standardisering
      • Instruktioner
      • Magnes Matematikdiagnoser
    • Utbildningshjälpmedel >
      • Mer info om Utbildningshjälpmedel
  • Böcker
    • Dyslexi
    • ADHD/Aspergers/OCD
    • Nyanlända elever
    • Läs- och språkutveckling och störning
    • Flerspråkighet/SvA
    • Matematik
  • Blogg
  • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Karriär hos SUMAB >
      • Föreläsare i läs- och skrivsvårigheter
      • Föreläsare i matematik
    • Undersökningar
  • Kontakt
    • Tipsa en kollega

Certifieringsrapport Mall åk 3-5

Certifieringsrapport Mall åk 3-5
File Size: 28 kb
File Type: docx
Hämta fil

Certifieringsrapport skickas till e.miske@sumab.se


Försättsblad till LOGOS certifieringsrapport


Namn: ………………………………………………………………................

Adress:
………………………………………………………………................

Telefon/mobil:
………………………………………………………………................

e-post:
………………………………………………………………................

 

Jag deltog i LOGOS-kurs i (kursort).........................................(datum).............................


Bifogas: Elevens test  ....    Indikatorschema  ...

Bedömning av en certifieringsrapport ingår i kursavgiften. Om din certifieringsrapport inte blir godkänd och vi måste bedöma den mer än en gång till kostar det 300 sek exkl moms.

Vi kommer inte att kommentera godkända rapporter utan endast skicka certifikat. Om du vill ha kommentarer till din godkända certifieringsrapport så gör vi det men debiterar då din arbetsgivare en kostnad på 300 sek exkl. moms, ange faktureringsadress.

CERTIFIERINGSRAPPORT

Allmän information och tolkningsförklaringar

LOGOS är ett standardiserat, diagnostiskt test vilket används i syfte att identifiera personer med allmänna eller specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Testet mäter läsförståelse, läsflyt, hörförståelse, begreppsförståelse, avkodningsförmåga och olika delprocesser bakom avkodningsprocessen. Testet kartlägger detaljerat lässvårigheterna samt ger anvisningar och konkreta pedagogiska förslag till hur lärarna ska rikta sina insatser för att hjälpa eleverna på bästa möjliga sätt. Resultatet av dessa riktade insatser mäts vid ett nytt testtillfälle och synliggörs därefter i ett effektdiagram.

I tolkningen av testresultaten anges percentilvärden som mått på rangordningen av prestationen. Med detta menas att den elev som presterar ett resultat med percentil 20 på ett deltest, där presterar 80 procent av andra personer i samma åldersgrupp bättre. Vid bedömning av resultatet är värden under percentil 30 att anse som måttliga svårigheter och värden under percentil 15 som allvarliga. Dessa kriterier är emellertid att betrakta som subjektiva utvalda punkter på en kontinuerlig skala och resultaten måste tolkas utifrån en helhetsbedömning av eleven.

Reaktionstiden på deltesten anges som R1 där testet mäter hur lång tid (i sekunder) eleven använder från det att stimulus har presenterats till dess att svaret börjar anges. R2 mäter den tid som eleven använder från det att stimulus har presenterats till dess att svaret är färdig angivet. Skillnaden, R2 – R1, är den tid som eleven använder för att genomföra hela uppgiften. Effektivitetsvärdet anges vid de deltest som kartlägger både antal korrekta ord och reaktionstiden.

Personuppgifter

Elev:

Klass:

Uppgiftsdel:

Testnorm:

Testdatum:

Testledare:

Bakgrund till utredningen

a) Information från skolan

b )Information från elev och föräldrar

Presentation och tolkning av testresultaten i LOGOS

Deltest 1 Läsflyt och läsförståelse

Elevens uppgift är att högläsa 5 texter som presenteras på skärmen. Läsflytet mäts i antalet korrekt lästa ord/minut.

Percentilvärde korrekt:

Percentilvärde lästid:

Percentilvärde läsflyt:

Percentilvärde läsförståelse:                    



Deltest 2 Hörförståelse               

Eleven får fem texter upplästa för sig och ska efter varje textavsnitt svara på tre frågor

Percentilvärde hörförståelse:



Deltest 3 Ordidentifiering

Elevens uppgift är att så snabbt och korrekt som möjligt läsa de ord som under 5 sekunder vardera presenteras på skärmen.

Percentilvärde korrekt:

Percentilvärde R2:

Percentilvärde effektivitet:



Deltest 4 Fonologisk läsning

Elevens uppgift är att så snabbt och korrekt som möjligt läsa de nonsensord som under 5 sekunder presenteras på skärmen.

Percentilvärde korrekt:

Percentilvärde R2:

Percentilvärde effektivitet:

 

Deltest 5 Ortografisk läsning

Elevens uppgift är att så snabbt och korrekt som möjligt läsa de ord som under 200 ms presenteras på skärmen.

Percentilvärde korrekt:

Percentilvärde R2:

Percentilvärde effektivitet:

 

Deltest 6. Bokstavsläsning.

Elevens uppgift är att så snabbt och korrekt som möjligt säga namnet på de bokstäver som under 2 sek visas på skärmen.

Percentilvärde korrekt:

Percentilvärde R1:

 

Deltest 7 Grafem-fonem-omkodning 

Elevens uppgift är att så snabbt och korrekt som möjligt säga ljudet på den bokstav eller bokstavsgrupp som under 2 sek presenteras på skärmen.

Percentilvärde korrekt:

Percentilvärde R1:

Percentilvärde effektivitet:

 

Deltest 8 Fonemsyntes

Elevens uppgift är att så snabbt och så korrekt som möjligt binda samman de ljud som hörs

Percentilvärde korrekt:

Percentilvärde R2:

Percentilvärde effektivitet:

 

Deltest 9; Fonemanalys

Elevens uppgift är både att identifiera första ljudet i upplästa ord och att uppge fonemen i det upplästa ordet. 

Percentilvärde korrekt:

Percentilvärde R2:

Percentilvärde effektivitet:

 

Deltest 10. Fonologiskt korttidsminne

Eleven får höra ett antal siffror som ska återges i korrekt ordningsföljd. Antalet siffror ökar gradvis.

Percentilvärde korrekt:        

 

Deltest 11; Att skilja mellan ord och homofona nonsensord.

Elevens uppgift är att avgöra vilket av två ord som är felstavat. Båda uttalas lika men bara det ena ordet är korrekt stavat.

Percentilvärde korrekt:

Percentilvärde R1:

Percentilvärde effektivitet:

 

Deltest 12; Visuellt analys

Elevens uppgift är att avgöra om två bokstavsrader som presenteras på skärmen är lika eller olika.

Percentilvärde korrekt:

Percentilvärde R1:

Percentilvärde effektivitet:

 

Deltest 13; Fonologisk diskriminering       

Elevens uppgift är att avgöra om de ord som läses upp i hörlurarna är lika  eller olika

Percentilvärde korrekt:

Percentilvärde R1:

Percentilvärde effektivitet:



Deltest 14; Snabb benämning av kända föremål       

Elevens uppgift är att säga namnet på alla föremål som visasr på skärmen så snabbt och korrekt som möjligt.

Percentilvärde korrekt:

Percentilvärde effektivitet:

 

Deltest 15; Begreppsförståelse

Elevens uppgift är att förklara ords betydelse

Percentilvärde korrekt:

 

Deltest 16; Muntlig reaktionstid

Uppgiften är att så snabbt som möjligt säga antalet (en eller två) prickar på tärningar som en åt gången visas på skärmen.

Procentvärde korrekt:

Percentilvärde R1:

 

Deltest 17: Manuell reaktionstid

Elevens uppgift är att markera åt vilket håll en pil pekar.

Percentilvärde korrekt:

Percentilvärde Rl:

 

Deltest 18: Diktamen

Elevens uppgift är att skriva de ord som testledaren dikterar.

Percentilvärde korrekt:

 

Sammanfattande bedömning av elevens läsfärdighet



Förslag till pedagogiska åtgärder



Allmänna åtgärder och organisering av undervisningen



Behov av ytterligare utredning

Våra kurser riktar sig till anställda inom skola/barnomsorg. Under våra kurser försöker vi ge mycket kunskaper under trevliga former med personligt bemötande.
 Säffle UtvecklingsModell AB, Gräsdalsgatan 4, 653 43 Karlstad.  Integritetspolicy