Certifieringsrapport Mall åk 3-5
|
|
Certifieringsrapport skickas till [email protected]
Försättsblad till LOGOS certifieringsrapport
Namn: ………………………………………………………………................
Adress: ………………………………………………………………................
Telefon/mobil: ………………………………………………………………................
e-post: ………………………………………………………………................
Jag deltog i LOGOS-kurs i (kursort).........................................(datum).............................
Bifogas: Elevens test .... Indikatorschema ...
Bedömning av en certifieringsrapport ingår i kursavgiften. Om din certifieringsrapport inte blir godkänd och vi måste bedöma den mer än en gång till kostar det 300 sek exkl moms.
Vi kommer inte att kommentera godkända rapporter utan endast skicka certifikat. Om du vill ha kommentarer till din godkända certifieringsrapport så gör vi det men debiterar då din arbetsgivare en kostnad på 300 sek exkl. moms, ange faktureringsadress.
CERTIFIERINGSRAPPORT
Allmän information och tolkningsförklaringar
LOGOS är ett standardiserat, diagnostiskt test vilket används i syfte att identifiera personer med allmänna eller specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Testet mäter läsförståelse, läsflyt, hörförståelse, begreppsförståelse, avkodningsförmåga och olika delprocesser bakom avkodningsprocessen. Testet kartlägger detaljerat lässvårigheterna samt ger anvisningar och konkreta pedagogiska förslag till hur lärarna ska rikta sina insatser för att hjälpa eleverna på bästa möjliga sätt. Resultatet av dessa riktade insatser mäts vid ett nytt testtillfälle och synliggörs därefter i ett effektdiagram.
I tolkningen av testresultaten anges percentilvärden som mått på rangordningen av prestationen. Med detta menas att den elev som presterar ett resultat med percentil 20 på ett deltest, där presterar 80 procent av andra personer i samma åldersgrupp bättre. Vid bedömning av resultatet är värden under percentil 30 att anse som måttliga svårigheter och värden under percentil 15 som allvarliga. Dessa kriterier är emellertid att betrakta som subjektiva utvalda punkter på en kontinuerlig skala och resultaten måste tolkas utifrån en helhetsbedömning av eleven.
Reaktionstiden på deltesten anges som R1 där testet mäter hur lång tid (i sekunder) eleven använder från det att stimulus har presenterats till dess att svaret börjar anges. R2 mäter den tid som eleven använder från det att stimulus har presenterats till dess att svaret är färdig angivet. Skillnaden, R2 – R1, är den tid som eleven använder för att genomföra hela uppgiften. Effektivitetsvärdet anges vid de deltest som kartlägger både antal korrekta ord och reaktionstiden.
Personuppgifter
Elev:
Klass:
Uppgiftsdel:
Testnorm:
Testdatum:
Testledare:
Bakgrund till utredningen
a) Information från skolan
b )Information från elev och föräldrar
Presentation och tolkning av testresultaten i LOGOS
Deltest 1 Läsflyt och läsförståelse
Elevens uppgift är att högläsa 5 texter som presenteras på skärmen. Läsflytet mäts i antalet korrekt lästa ord/minut.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde lästid:
Percentilvärde läsflyt:
Percentilvärde läsförståelse:
Deltest 2 Hörförståelse
Eleven får fem texter upplästa för sig och ska efter varje textavsnitt svara på tre frågor
Percentilvärde hörförståelse:
Deltest 3 Ordidentifiering
Elevens uppgift är att så snabbt och korrekt som möjligt läsa de ord som under 5 sekunder vardera presenteras på skärmen.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R2:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 4 Fonologisk läsning
Elevens uppgift är att så snabbt och korrekt som möjligt läsa de nonsensord som under 5 sekunder presenteras på skärmen.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R2:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 5 Ortografisk läsning
Elevens uppgift är att så snabbt och korrekt som möjligt läsa de ord som under 200 ms presenteras på skärmen.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R2:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 6. Bokstavsläsning.
Elevens uppgift är att så snabbt och korrekt som möjligt säga namnet på de bokstäver som under 2 sek visas på skärmen.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R1:
Deltest 7 Grafem-fonem-omkodning
Elevens uppgift är att så snabbt och korrekt som möjligt säga ljudet på den bokstav eller bokstavsgrupp som under 2 sek presenteras på skärmen.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R1:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 8 Fonemsyntes
Elevens uppgift är att så snabbt och så korrekt som möjligt binda samman de ljud som hörs
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R2:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 9; Fonemanalys
Elevens uppgift är både att identifiera första ljudet i upplästa ord och att uppge fonemen i det upplästa ordet.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R2:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 10. Fonologiskt korttidsminne
Eleven får höra ett antal siffror som ska återges i korrekt ordningsföljd. Antalet siffror ökar gradvis.
Percentilvärde korrekt:
Deltest 11; Att skilja mellan ord och homofona nonsensord.
Elevens uppgift är att avgöra vilket av två ord som är felstavat. Båda uttalas lika men bara det ena ordet är korrekt stavat.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R1:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 12; Visuellt analys
Elevens uppgift är att avgöra om två bokstavsrader som presenteras på skärmen är lika eller olika.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R1:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 13; Fonologisk diskriminering
Elevens uppgift är att avgöra om de ord som läses upp i hörlurarna är lika eller olika
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R1:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 14; Snabb benämning av kända föremål
Elevens uppgift är att säga namnet på alla föremål som visasr på skärmen så snabbt och korrekt som möjligt.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 15; Begreppsförståelse
Elevens uppgift är att förklara ords betydelse
Percentilvärde korrekt:
Deltest 16; Muntlig reaktionstid
Uppgiften är att så snabbt som möjligt säga antalet (en eller två) prickar på tärningar som en åt gången visas på skärmen.
Procentvärde korrekt:
Percentilvärde R1:
Deltest 17: Manuell reaktionstid
Elevens uppgift är att markera åt vilket håll en pil pekar.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde Rl:
Deltest 18: Diktamen
Elevens uppgift är att skriva de ord som testledaren dikterar.
Percentilvärde korrekt:
Sammanfattande bedömning av elevens läsfärdighet
Förslag till pedagogiska åtgärder
Allmänna åtgärder och organisering av undervisningen
Behov av ytterligare utredning
Försättsblad till LOGOS certifieringsrapport
Namn: ………………………………………………………………................
Adress: ………………………………………………………………................
Telefon/mobil: ………………………………………………………………................
e-post: ………………………………………………………………................
Jag deltog i LOGOS-kurs i (kursort).........................................(datum).............................
Bifogas: Elevens test .... Indikatorschema ...
Bedömning av en certifieringsrapport ingår i kursavgiften. Om din certifieringsrapport inte blir godkänd och vi måste bedöma den mer än en gång till kostar det 300 sek exkl moms.
Vi kommer inte att kommentera godkända rapporter utan endast skicka certifikat. Om du vill ha kommentarer till din godkända certifieringsrapport så gör vi det men debiterar då din arbetsgivare en kostnad på 300 sek exkl. moms, ange faktureringsadress.
CERTIFIERINGSRAPPORT
Allmän information och tolkningsförklaringar
LOGOS är ett standardiserat, diagnostiskt test vilket används i syfte att identifiera personer med allmänna eller specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Testet mäter läsförståelse, läsflyt, hörförståelse, begreppsförståelse, avkodningsförmåga och olika delprocesser bakom avkodningsprocessen. Testet kartlägger detaljerat lässvårigheterna samt ger anvisningar och konkreta pedagogiska förslag till hur lärarna ska rikta sina insatser för att hjälpa eleverna på bästa möjliga sätt. Resultatet av dessa riktade insatser mäts vid ett nytt testtillfälle och synliggörs därefter i ett effektdiagram.
I tolkningen av testresultaten anges percentilvärden som mått på rangordningen av prestationen. Med detta menas att den elev som presterar ett resultat med percentil 20 på ett deltest, där presterar 80 procent av andra personer i samma åldersgrupp bättre. Vid bedömning av resultatet är värden under percentil 30 att anse som måttliga svårigheter och värden under percentil 15 som allvarliga. Dessa kriterier är emellertid att betrakta som subjektiva utvalda punkter på en kontinuerlig skala och resultaten måste tolkas utifrån en helhetsbedömning av eleven.
Reaktionstiden på deltesten anges som R1 där testet mäter hur lång tid (i sekunder) eleven använder från det att stimulus har presenterats till dess att svaret börjar anges. R2 mäter den tid som eleven använder från det att stimulus har presenterats till dess att svaret är färdig angivet. Skillnaden, R2 – R1, är den tid som eleven använder för att genomföra hela uppgiften. Effektivitetsvärdet anges vid de deltest som kartlägger både antal korrekta ord och reaktionstiden.
Personuppgifter
Elev:
Klass:
Uppgiftsdel:
Testnorm:
Testdatum:
Testledare:
Bakgrund till utredningen
a) Information från skolan
b )Information från elev och föräldrar
Presentation och tolkning av testresultaten i LOGOS
Deltest 1 Läsflyt och läsförståelse
Elevens uppgift är att högläsa 5 texter som presenteras på skärmen. Läsflytet mäts i antalet korrekt lästa ord/minut.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde lästid:
Percentilvärde läsflyt:
Percentilvärde läsförståelse:
Deltest 2 Hörförståelse
Eleven får fem texter upplästa för sig och ska efter varje textavsnitt svara på tre frågor
Percentilvärde hörförståelse:
Deltest 3 Ordidentifiering
Elevens uppgift är att så snabbt och korrekt som möjligt läsa de ord som under 5 sekunder vardera presenteras på skärmen.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R2:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 4 Fonologisk läsning
Elevens uppgift är att så snabbt och korrekt som möjligt läsa de nonsensord som under 5 sekunder presenteras på skärmen.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R2:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 5 Ortografisk läsning
Elevens uppgift är att så snabbt och korrekt som möjligt läsa de ord som under 200 ms presenteras på skärmen.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R2:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 6. Bokstavsläsning.
Elevens uppgift är att så snabbt och korrekt som möjligt säga namnet på de bokstäver som under 2 sek visas på skärmen.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R1:
Deltest 7 Grafem-fonem-omkodning
Elevens uppgift är att så snabbt och korrekt som möjligt säga ljudet på den bokstav eller bokstavsgrupp som under 2 sek presenteras på skärmen.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R1:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 8 Fonemsyntes
Elevens uppgift är att så snabbt och så korrekt som möjligt binda samman de ljud som hörs
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R2:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 9; Fonemanalys
Elevens uppgift är både att identifiera första ljudet i upplästa ord och att uppge fonemen i det upplästa ordet.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R2:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 10. Fonologiskt korttidsminne
Eleven får höra ett antal siffror som ska återges i korrekt ordningsföljd. Antalet siffror ökar gradvis.
Percentilvärde korrekt:
Deltest 11; Att skilja mellan ord och homofona nonsensord.
Elevens uppgift är att avgöra vilket av två ord som är felstavat. Båda uttalas lika men bara det ena ordet är korrekt stavat.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R1:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 12; Visuellt analys
Elevens uppgift är att avgöra om två bokstavsrader som presenteras på skärmen är lika eller olika.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R1:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 13; Fonologisk diskriminering
Elevens uppgift är att avgöra om de ord som läses upp i hörlurarna är lika eller olika
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde R1:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 14; Snabb benämning av kända föremål
Elevens uppgift är att säga namnet på alla föremål som visasr på skärmen så snabbt och korrekt som möjligt.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde effektivitet:
Deltest 15; Begreppsförståelse
Elevens uppgift är att förklara ords betydelse
Percentilvärde korrekt:
Deltest 16; Muntlig reaktionstid
Uppgiften är att så snabbt som möjligt säga antalet (en eller två) prickar på tärningar som en åt gången visas på skärmen.
Procentvärde korrekt:
Percentilvärde R1:
Deltest 17: Manuell reaktionstid
Elevens uppgift är att markera åt vilket håll en pil pekar.
Percentilvärde korrekt:
Percentilvärde Rl:
Deltest 18: Diktamen
Elevens uppgift är att skriva de ord som testledaren dikterar.
Percentilvärde korrekt:
Sammanfattande bedömning av elevens läsfärdighet
Förslag till pedagogiska åtgärder
Allmänna åtgärder och organisering av undervisningen
Behov av ytterligare utredning