Nyanländas lärande
Kursen vänder sig till alla som kommer i kontakt med nyanlända elever.
Kartläggning och modersmål som redskap i mötet med nyanlända
Vi kartlägger våra nyanlända elever, men vad händer sedan? Hur använder vi kartläggningen och varför gör vi den egentligen? De nyanlända eleverna kommer i många fall med ett utvecklat förstaspråk till det nya landet, men på många skolor saknas det studiehandledare och modersmålslärare. Hur kan modersmålet då bli ett redskap att använda i undervisningen? Det är två frågor som inte verkar ha så mycket med varandra att göra, men som i föreläsningen vävs ihop kring eleven som subjekt.
Elevers upplevelse av inkludering
Alla är för inkludering, men menar vi samma sak? Vad finns det för olika inkluderingsdiskurser och vad säger eleverna själva? Vad får dem att känna sig inkluderade? Lika delar föreläsning och seminarium, där ni som kursdeltagare själva får diskutera olika fall i mindre grupper.
Andraspråksproblematik eller språkstörning - vad är hönan och vad är ägget?
Att diagnostisera andraspråkselever är vanskligt. Den här föreläsningen ger inte tips om olika tester eller diagnosmaterial. Istället går vi igenom olika språkfamiljers särdrag och vilka grammatiska eller fonologiska problem som kan uppstå för elever med olika förstaspråk, problem som utan kunskap lätt kan förväxlas med språkstörningar.
Ansvarsfördelning i mottagandet av nyanlända elever
Var börjar och var slutar specialpedagogens ansvar? Vad innebär det egentligen att vara lärare i svenska som andraspråk? Vad kan vi förvänta oss denna lärarkategori och vilken kompetens besitter den? På vissa skolor skyfflas allt på specialpedagogen, på andra ska SvA-läraren lösa alla problem, eller så skjuter alla ansvaret ifrån sig. Ämnesläraren, klasslärare och mentorer; vilka roller har de?
Kursledare: Richard Wieland, leg. lärare i Svenska som andraspråk, svenska och musik. Fil. mag. i utbildningsvetenskap.
Kostnad: 2900 sek exkl moms men inkl lunch och fika
Kartläggning och modersmål som redskap i mötet med nyanlända
Vi kartlägger våra nyanlända elever, men vad händer sedan? Hur använder vi kartläggningen och varför gör vi den egentligen? De nyanlända eleverna kommer i många fall med ett utvecklat förstaspråk till det nya landet, men på många skolor saknas det studiehandledare och modersmålslärare. Hur kan modersmålet då bli ett redskap att använda i undervisningen? Det är två frågor som inte verkar ha så mycket med varandra att göra, men som i föreläsningen vävs ihop kring eleven som subjekt.
Elevers upplevelse av inkludering
Alla är för inkludering, men menar vi samma sak? Vad finns det för olika inkluderingsdiskurser och vad säger eleverna själva? Vad får dem att känna sig inkluderade? Lika delar föreläsning och seminarium, där ni som kursdeltagare själva får diskutera olika fall i mindre grupper.
Andraspråksproblematik eller språkstörning - vad är hönan och vad är ägget?
Att diagnostisera andraspråkselever är vanskligt. Den här föreläsningen ger inte tips om olika tester eller diagnosmaterial. Istället går vi igenom olika språkfamiljers särdrag och vilka grammatiska eller fonologiska problem som kan uppstå för elever med olika förstaspråk, problem som utan kunskap lätt kan förväxlas med språkstörningar.
Ansvarsfördelning i mottagandet av nyanlända elever
Var börjar och var slutar specialpedagogens ansvar? Vad innebär det egentligen att vara lärare i svenska som andraspråk? Vad kan vi förvänta oss denna lärarkategori och vilken kompetens besitter den? På vissa skolor skyfflas allt på specialpedagogen, på andra ska SvA-läraren lösa alla problem, eller så skjuter alla ansvaret ifrån sig. Ämnesläraren, klasslärare och mentorer; vilka roller har de?
Kursledare: Richard Wieland, leg. lärare i Svenska som andraspråk, svenska och musik. Fil. mag. i utbildningsvetenskap.
Kostnad: 2900 sek exkl moms men inkl lunch och fika
|
|