Flerspråkighet i skolan med fokus på elever med språkliga problem
Kursen vänder sig till alla som kommer i kontakt med elever med svenska som andraspråk. Många barn lever i en mycket komplex språklig situation med brist på kompetenta andraspråkstalare utanför skolan. Ibland finns det också få talare av det egna språket och i bostadsområdet kan ytterligare upp till ett 100-tal språk vara representerade.
Förskola och skola har stor betydelse för utvecklingen av barnens båda språk. För att kunna hjälpa barnen på bästa sätt behövs kunskaper om flerspråkig utveckling och hur man skiljer mellan en sen andraspråksutveckling och en språkstörning. Det behövs också kunskaper om olika kulturers syn på hur barn lär sig språk. Även socialiseringen in i skriftspråket kan vara annorlunda så barnen kan komma till skolan med mycket varierande förhållningssätt till skrift. Flerspråkiga elever får ofta sin första läsundervisning på ett språk de inte alltid behärskar. Även för de elever som redan är alfabetiserade på sitt modersmål kan det uppstå problem i läsundervisningen på svenska. Även andra svårigheter kan uppträda då ordförrådet tar lång tid att utveckla.
Vid bedömningen av eleverna måste man kunna skilja mellan vad som orsakas av t.ex. en komplex språklig miljö och vad som är en störning i barnets utveckling.
Kursledare: Leg.logoped och med. dr Eva-Kristina Salameh. Medförfattare till böckerna 'Flerspråkighet i skolan' och 'Språkutveckling och språkstörning hos barn'.
Kostnad: 3400 sek exkl moms men inkl lunch och fika
Förskola och skola har stor betydelse för utvecklingen av barnens båda språk. För att kunna hjälpa barnen på bästa sätt behövs kunskaper om flerspråkig utveckling och hur man skiljer mellan en sen andraspråksutveckling och en språkstörning. Det behövs också kunskaper om olika kulturers syn på hur barn lär sig språk. Även socialiseringen in i skriftspråket kan vara annorlunda så barnen kan komma till skolan med mycket varierande förhållningssätt till skrift. Flerspråkiga elever får ofta sin första läsundervisning på ett språk de inte alltid behärskar. Även för de elever som redan är alfabetiserade på sitt modersmål kan det uppstå problem i läsundervisningen på svenska. Även andra svårigheter kan uppträda då ordförrådet tar lång tid att utveckla.
Vid bedömningen av eleverna måste man kunna skilja mellan vad som orsakas av t.ex. en komplex språklig miljö och vad som är en störning i barnets utveckling.
Kursledare: Leg.logoped och med. dr Eva-Kristina Salameh. Medförfattare till böckerna 'Flerspråkighet i skolan' och 'Språkutveckling och språkstörning hos barn'.
Kostnad: 3400 sek exkl moms men inkl lunch och fika
|
Kursinnehåll:
|